{ remppavapaata }

10.11.2012

Koska pari viikkoa on ollut aika koti- ja remonttipainotteisia, tekee kieltämättä hyvää pitää välissä myös sellainen päivä, jolloin ei tartu maalipensseliin tai ylipäätään tee oikeastaan mitään remonttiin ja muuttoon liittyvää. Vietin eilen omaa henkilökohtaista remonttivapaatani, perjantain kunniaksi keskityin siis ihan kaikkeen muuhun.
Lounastin “pomoni” kanssa (minä söin, toinen katseli; mutta ehdottomasti tasa-arvoisempaa näin päin), kiertelin kauppoja ja tein ostoksia ihan kaikessa rauhassa. Kotimatkalla piipahdin Ulvilassa, Friitalan vanhalla nahkatehtaalla, joka on yksi mun vakkari pysähdyspaikka, ja varsinkin silloin kun saan olla ja mennä yksin.

Kunnioitusta herättävässä vanhassa tehtaassa yksi piipahtamisen arvoinen myymälä on Villa Salla, josta nappasinkin muutaman jouluisen kuvan matkaani. Vaikka omaa jouluani kuvaa tässä kohtaa ehdottomasti sanonta vähemmän on enemmän, pitää sitä joulufiilistä silti käydä hakemassa jostakin, ja tämä paikka on siihen parempi kuin hyvä. Eli vinkkinä Satakunnassa liikkuville; Kannattaa poiketa!

Viikonlopun ruokaostosten teko kaikessa rauhassa innoitti vielä illalla keittiöpuuhiin ja pieni toipilas sai toivomaansa kropsua, eli maailman epäterveellisintä pannaria, jonka ohjeen olen joskus kirjoittanutkin tänne. Pojista isompi sai toivomaansa pitsaa, ja näin ollen raivasin tietäni ainakin kahden miehen sydämeen ihan sananmukaisesti vatsan kautta.
Isänpäiväviikonlopun kunniaksi aion vielä tänäänkin pitää ainakin osapäivävapaata rempasta, sillä huomisen aikataulua helpottaaksemme juhlimme papat jo nyt lauantaina.
Siispä paplarit päähän ja remppapieruverkkareiden sijaan jo toista päivää (ihanaa!!!) päälle jotakin edustavampaa!

Jospa kotijuttuja taas ensi kerralla, mutta nyt oikein ihanaa lauantaita kaikille!

 


{ tervetuloa meille }

30.10.2012

Kaikkien muuttolaatikkojen ohessa kannoimme viikonloppuna uuteen kotiin jo hieman jouluakin. Ei liikaa, tontut kurkkivat vasta ikkunoiden takana, mutta pieninä yksityiskohtina ja talvisena tunnelmana. Vähemmän on enemmän tässäkin lajissa! Tänä iltana, kun viimeinenkin kenkälaatikko on kannettu uuteen osoitteeseen, avaamme glögikauden ja maistelemme ensimmäiset piparkakut.
Mutta, koska tervetulleeksi on toivotettu jo joulukin, tai ainakin joulun fiilistely, raotetaan ovia myös teille!

Olohuoneen nurkkaan on viritetty pieni blogicorner, viihtyisä työpiste siksi aikaa, että oikea työhuone saadaan myös käyttöön. Täältä käsin päivittyvät myös blogipostaukset. Helposti siirreltävät tuolit löytyvät Hobby Hallin mallistosta. Näille löytyy aina paikka, ja todennäköisesti ne liittyvätkin jonakin päivänä keittiön sekalaiseen tuoliseurakuntaan. Hobbarilta on myöskin tumma jielde-tyylinen lattiavalaisin. Kaikessa yksinkertaisuudessaan juuri sitä, mitä valaisimen pitääkin olla. Helposti yhdisteltävissä huoneeseen kuin huoneeseen – tunnelmasta toiseen.
Olohuone on vielä kovin keskeneräinen, eikä varmasti tärkeysjärjestyksessä nyt se ensimmäinen huone. Onneksi kynttilät ja havut kääntävät silmän pois vähemmän miellyttävistä yksityiskohdista ja luovat omaa tunnelmaansa.

Yläkerran makuuhuoneet sen sijaan ovat tärkeysjärjestyksessä aivan kärkipäässä. Tässä makuuhuoneessa olen nyt nukkunut kolme yötä kuin tukki. Puhtaisiin valkeisiin pellavalakanoihin on ihana käydä nukkumaan. Todeta illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi, että nyt olen onnellinen. Olen todellakin tullut kotiin!

Hobby Hallin paksut lakanat eivät juuri päiväpeitteitä seurakseen kaipaa, ja hyvä niin. Suuri plussa tavallisille pussilakanoille, joissa ei ole turhia nyörejä tai neppareita – nämä ovat nykyisin harvassa. Lakanat voi nimittäin mankeloida huoletta, ja se jos mikä tekee ainakin minut iloiseksi!
Tumma lattiavalaisin sopii oikein hyvin myös makuuhuoneen tunnelmaan. Sulassa sovussa rautasängyn ja Vanhan Rouvan kanssa. Blogini uudemmille lukijoille tiedoksi, että vanhalla rouvalla ei suinkaan tarkoiteta tämän talon emäntää, vaan vanhaa ruusukuvioista kaappia, jota ehdinkin reilun puolen vuoden eron aikana kaivata ihan suunnattomasti!

Huoneista korkein, yläkerran toinen makuuhuone, on lasten valtakuntaa. Tai tässä vaiheessa vielä lähinnä yhden lapsen valtakuntaa. Korkea tila saa kerrossängynkin näyttämään melko matalalta, mutta kunhan sisustusta ja kalustusta ehditään laittaa enemmän, tulee varmasti kaikki tila hyödynnettyä.
Lastenhuoneeseen muuttavat myöskin tontut marraskuun aikana. Edellyttäen tietysti kiltin lapsen läsnäoloa!

Niilon uudet peuralakanat ovat enemmän kuin ihanat. Samaa mieltä ovat sekä äiti että poika. Vaikka nukkujia onkin vain alapedille, pidän siitä, että koko sänky on kutsuvan näköinen. Kerrospetihän toimii meillä vierasvuoteena, sillä kokonsa puolesta siihen mahtuu kaksi aikuistakin yöpyjää. Päällekäin nostetut sängyt muodostavat myös suojaisan majan huoneen pienelle asukkaalle. Valkoiset pellavalakanat toimivat myös tässä tilassa, ja niiden fiilis on helposti muunneltavisa pienin tekstiilein.
Lisää väriä muuten viileän vaaleaan huoneeseen saadan, kunhan kaikki Lego-korit kannetaan yläkertaan.

Tässäpä joitakin tunnelmia uudesta kodista. Tätä, ja uudenlaista asumista sekä elämistä, on tiedossa siis jatkossakin. Uusi koti muovautuu näköiseksemme pikkuhiljaa ja arjen mukaan.

Tuolit, lattiavalaisin, valkoiset pellavalakanat sekä peuralakanat löytyvät Hobby Hallin valikoimista. Tuotteet blogin kautta saatuja.

 


{ se on täällä – joulu }

29.10.2012

Lumivalkean viikonlopun jälkeen joulu ei tunnu lainkaan niin kaukaiselta, miltä se muuten lokakuun lopussa saattaisi tuntua. Kivan yhteistyökuvion merkeissä olen itse saanut fiilistellä joulua jo jonkin aikaa – itse asiassa ensikosketus tuli palmupuiden katveessa!

Meni jonkin aikaa, että Hobby Hall oli ainakin itselleni vieras ja kaukainenkin yritys. Alkusyksystä tupsahti postilaatikkoomme pitkästä aikaa Hobbarin kuvasto, ja hetken selailtuani yllätyin positiivisesti. Vaikutuksen tekivät industrial -tyyliset huonekalut ja kattava valikoima erilaisia valaisimia. Kun hieman myöhemmin minulta tiedusteltiin halukkuutta blogiyhteistyöhön, vastasin välittömästi myöntävästi. Oma näkemykseni on, että Hobby Hall on kokenut melkoisen nuorennusleikkauksen viimeisen vuoden aikana!

Sain luvan vilauttaa teillekin huomenna myyntiin tulevaa jouluteemaa. Ensimmäinen tuolikuva kolahti ainakin minun makuuni ihan täysillä!


Siinä, missä joululehtien sekaan on säilötty muutama Stockankin jouluinen kuvasto, jäävät myös nämä fiiliskuvat arkistoihini.

Lumen puhtaus ja valkeus taitavat olla ainakin osa meidän kodin jouluteemaa. Valkoisen ei tarvitse olla romanttista ja röyhelöillä höystettyä, vaan se saa näkyä yksinkertaisissa ja pelkistetyissä elementeissä.
Pidän myös perinteisen koritavaran päivittämisestä enemmän skandityyliin sopivaksi. Liian söpöt punoskorit korvataan säänpieksemillä tuohikoreilla, ja seinälle nostetaan valkea särvipää. Yksinkertaista ja vähäeleistä koristetta, mustavalkoista yksityiskohtaa – niistä syntyy rauhallinen ja harmoninen joulutunnelma.

Rohkeimmat tietenkin pukevat koko kodin punaiseksi. Hobby Hall ei unohda pienintäkään yksityiskohtaa, vaan joulu näkyy verhojen ja mattojen lisäksi kynttilöissä ja muissa koristeissa.
Mikäli koko kodin koristelu punaisella värillä tuntuu kaukaiselta ajatukselta, hillitympi versio on luottaa luonnon punaposkisiin omenoihin, marjaisiin oksiin ja Suomi -klassikoihin punaisessa arvovärissään.


Mutta mikä iskee parhaiten teihin?
Lämmin country-joulu, vähäeleinen ja viileän valkoinen skandinaavisuus vai lämmin ja runsas punainen? Joulun tunnelmista saa kertoa myös Hobby Hallin Facebook-sivulla.

Huomenna näette, miten joulu alkaa astua pienin askelin uuteen kotiimme. Näiden kuvien myötä ainakin se lastenhuoneen tapettivalinta vahvistui, ja yhden joulukuusen korvaa tänä vuonna pikkuinen mänty. Kenties omasta pihasta kaadettu!

Kuvat Hobby Hall 


{ talven taikaa }

24.10.2012

En tiedä teistä, mutta oma sisäinen joulumoodini on pikku hiljaa alkanut hyrräämään yhä kovenevalla vauhdilla. Koska koko joululehtieni kokoelma on tällä hetkellä varastosijoituksessa (kukapa olisi maaliskuussa uskonut, että niitäkin tarvittaisiin väliaikaisasumisen aikana), olen ollut lähinnä äitini joululehtien armoilla. Ei sillä, äidin kokoelma on sekin melko kattava. Löytyipä tuolta yksi omanikin, nimittäin viimevuotinen Lantliv, jonka äiti oli lainannut muutaman ohjeen sisältävän Arne & Carlos -jutun vuoksi.

Suurimpaan fiilistelynnälkääni sain eilen myös Ilona Pietiläisen uutukaisen Talven taikaa -kirjan. Joulujuttujen lisäksi kirjassa on kauniita talvitunnelmia muutamasta blogien kautta tutuksi tulleesta talosta ja perheestä. Itse asiassa siitä mukava opus, että teemana on koko pitkä ja pimeä vuodenaika aina syksyn tulosta kevään piteneviin päiviin. Kirja pitää sisällään sekä värikästä ja leikkisää tunnelmaa, että hillitympää ja romanttisempaakin linjaa. Suuri plussa kivoista DIY-vinkeistä, joita ehtii vielä talvea ja jouluakin ajatellen toteutella. Ideoita on sisä- ja ulkotilojen koristeluun sekä talvisiin tarjoiluihin.

Tässä kohtaa jutun juoni varmaan on jo osalle selvinnytkin. Eli:
Minulla tosiaan on käsissäni kaksin kappalein näitä kirjoja, ja toinen on arvottavaksi teille!

Mukaan arvontaan pääset jättämällä muutaman sanan kommentin tähän postaukseen. Arvonta-aikaa olkoon lokakuun loppuun asti, ja kirjan postitan voittajalle heti marraskuun alussa, jotta fiilistelyaikaa jää ennen joulua vielä kivasti. Muistattehan täyttää meiliosoitetta kysyvän kentän oikein, näin saan varmasti yhteyden voittajaan. Osoitteenne näkyy vain minulle, joten älkää pelätkö arvan jättämistä!

 

 


{hyvän joulun toivotus}

24.12.2011
Monta postausta jäi julkaisematta. Itse asiassa 17 oli valmiina joulukuulle. Vaan jotenkin näin tuntui tänä vuonna luontevammalle; Olla läsnä täällä, tietokoneen ulkopuolella. Oman perheen ja rakkaimpien seurassa.
Joulu tuli jälleen, ja nyt nautin siitä. Kaikki valmiina ja olo levollinen. Tunnen kutinan elämäni parhaasta joulusta.
Toivotan lämmintä joulumieltä teille kaikille. Jokaiselle tänne kurkistaneelle. Nautitaan joulusta ja sen tunnelmasta.
Kiitän teitä, jokaista tänne kurkistanutta. Kiitos yhteisestä ajasta, jaetuista ajatuksista.
Rauhallista ja tunnelmallista joulua




Halauksin, 
Emilia
***

>{sinisellä hetkellä}

20.12.2011

>

Okei, ei siellä ole mitään sinistä hetkeä. Kun ei ole sitä luntakaan. Harmaata, harmaata ja harmaata, mutta mielikuvitusta tytöt ja pojat!
Tänään on koristeltu piparkakkuja. Lattiat on sokerista tahmeat, joten jonkinlainen siivous pitää vielä ehtiä tekemään.
Asu teeman väreissä, eli ihan mustikkana mennään nyt. Essu tässä vaiheessa riisuttu, olikin muuten aika tönkkösokeroitu kapistus.
Ainakin miljoona kuppia glögiä, ja sata piparia. Menee herkutteluksi koko joulukuu!
 Laita mies asialle ja lähde itse perässä. Taas tuli todistettua tuokin viisaus, kun pyysin kaupasta sokerimassaa. Toi kaksi tuubia sokerivesikuorrutetta! Tosin noottia myös kaupan henkilökunnalle, mies kun oli kysynyt oikein myyjältä neuvoa. No, laitetaan joulun piikkiin!
Joulumieli on ja pysyy. Tosin tänäänkin on lumiukkoa töllötetty, mutta pääasia, että tehoaa!
Tunnelmallista iltaa kaikille!


***

{ joulumieli on täällä }

19.12.2011
Keksin keinon. Hyvinkin yksinkertaisen: Lumiukko -elokuva!
Joka ikinen jouluaatto hiljennyn tämän samaisen animaation seuraan. Yksin, vain nenäliinat seuranani. Dvd pelasti tämän joulun, kaappasin tunnelman jo ennakolta. Itkin, vollotin ja pillitin, ja kas oikea joulutunnelma on saapunut! Katson lumiukkoa vaikka joka päivä jouluun asti, jos on tarvetta. Turtumisen vaaraa ei ole, tiedän.
Mulla on muutama sähköposti odottamssa vastailua, ja ajattelin nyt laittaa tänne yhteisesti vastausta niille, jotka kyselivät kuvien käsittelystä:
(vastailen kyllä posteihinkin)
Eli käsittelen kuvia lähinnä ihan vaan iphotolla. Myös picasa on helppo, ilmainen ja toimiva. Tosin vain sellainen yhden tason käsittelyohjelma sekin. Picasalta ostan välillä myös Picnik lisäpalvelun.
Pc:llä käytin aikoinaan ilmaista photoscape -ohjelmaa, mutta se ei macille sovi. Nyt olen löytänyt netistä ilmaisen ohjelman Pixlr-o-matic. (En muista osoitetta, josta latasin, mutta löytyy varmaan googlella.)
Ohjelmalla saa kuviin erilaisia efektejä, reunuksia ja kehyksiä. Kiva, ja tosi yksinkertainen.
Tämänkin postauksen kuvat olen käsitellyt juuri tuolla pixlr-o-maticilla.
Pidän henkilökohtaisesti luonnollisista kuvista, mutta esimerkiksi nyt otin nämä kuvat olohuoneessa, jossa samanaikaisesti paloi kirkasvalolamppu, kaksi punertavaa kasvivaloa, hehku- ja energiansäästölamppuja. Luonnollisuus oli siis alkuperäisistäkin otoksista aika kaukana (tule jo valo!).
Lisäksi koneellani makaa myös photoshop CS5, mutta olen äärimmäisen laiska käyttämään sitä, tai ylipäätään opettelemaan sen järkevää käyttöä. Photari on kuitenkin se ohjelma, jolla kuvan eri tasoja/yksittäisiä elementtejä voi muokata.
Kuvissa näkyy mun paketointi linja. Yksinkertaisella valkoisella Ikean paperilla mennään. Lisänä punavalkoinen nyöri ja kirjainleimasimet korvaamassa pakettikortit. Karkkikeppejä olen tuhonnut jo yhden tusinan. Maistuvat muuten ihanilta kuumaan kaakaoon sulatettuna!
Mummun tekemä muumi-piparkakkutalo ja maanantain asu. Kenenkäs olis taas tullut mieleen yhdistää farkut ja villatakki…!? Kyllä on omaperäistä…

Varsinainen sillisalaattipostaus!
No, näillä mennään. Ja mennään muuten leipomaan piparkakkuja! 🙂

 


>{joulu on jo ovella}

19.12.2011

>

Ovella on, ja kolkuttaakin jo. Hiukan tuli mutkia matkaan, ja mukaviakin sellaisia. Voisi ajatella, että aikataulu petti ja nyt on joulukiire, mutta eipä oikein tunnu siltäkään. Ei stressiä, ei minkäänlaista.
Lahjojen paketointia, ruokaostoksi ja pintapuolista siivoilua. Siinäpä ne tämän viikon jutut. Itse asiassa koko joulu tuntuu juuri nyt kovin kaukaiselta ajatukselta.
Joulukoristeita olen yritellyt laitella lähinnä Niilon iloksi. Kaikki ne suuret koristeluvisiot ovat jääneet suunnittelun tasolle. Itse asiassa punainen väri ei kuulunut niihin suunnitelmiin laisinkaan! Mutta tulee se joulu näinkin. Joka tapauksessa se sekoittuu tasaiseen arkeen, sillä töitä tehdään ensi viikonloppuna ihan kuten viikonloppuina yleensäkin. Ei siis mitään ihmeellisiä valvomisia juustojen ja viinejen seurassa.
Enää en yritäkään tavoitella unelmien kiiltokuvajoulua. Vuodet ovat tehneet tehtävänsä, ja optimistista on tullut realisti. Parempi näin. Toki joulu yhä herkistää ja lapsen riemu palkitsee, mutta suoraan sanottuna päälimmäisenä mielessäni pyörii lähinnä vain se syöminen. Juuri nyt voisin vedellä napaani sen konjakkisinapin 🙂

Rehellisesti; Kaiken ruuanlaiton, leipomisen ja valmistelujen jälkeen kaipaan ehkä eniten sitä, että joku yrittäisi antaa myös minulle joulun tunnelmaa. Nähtäväksi jää 🙂
Joulumieltä siis kaikille!
***

{ joulureseptejä }

15.12.2011
Ihan tunnen olevani oikea Teija Sopanen, kun tälläisiä tänne kirjoittelen. 🙂

Jeps, mutta tässä niille jotka ohjeita pyytelivät:
Lanttulaatikko
1kg kuorittua ja paloiteltua lanttua
(varaa ainakin kaksi kiloa, jotta saat kuorittua kunnolla)
2dl korppujauhoja
1,5-2dl kermaa
2 pientä munaa
1dl siirappia
n.1rkl suolaa
ripaus valkopippuria
loraus keitinlientä
Uuniin laitettaessa pinnalle kanelia ja voinokare
Keitä lantut suuressa kattilassa. Anna kiehua hiljalleen useita (itse keitän n. 10-12h) tunteja, anna hautua vielä kannen alla lieden jälkilämmöllä yön yli.
Säästä keitinlientä.
Survo lantut, ja sekoita joukkoon muut aineet.
Anna seoksen vetäytyä hetki ja testaa koostumus lusikan kärjellä:
Lusikasta jää nippa nappa lovi seoksen pintaan. Mikäli massa on liian kiinteää lisää keitinlientä.
Tee mielummin mehevää kuin kuivaa lanttulaatikkoa!
Voit pakastaa massan, sulattaa ja paistaa jouluaattona  175℃:ssa n. 1-1,5h
Tee pintaan kuviointi lusikan kärjellä, ripottele kaneli ja lisää voinokare (tai pari)
Itse pakastin Valion Aino-jäätelörasioissa ja tästä ohjeesta tuli kaksi täysinäistä rasiaa. Pienelle porukalle siis kaksi näpsäkän kokoista lanttulaatikkoa.

Porkkanalaatikko

0,5kg kuorittuja porkkanoita

1,5dl puuroriisiä
5dl vettä
5dl maitoa
2 munaa
0,5rkl suolaa
1-2rkl siirappia
ripaus valkopippuria
ja paistettaessa pinnalle nokare voita
Kuori ja keitä porkkanat
Keitä riisi kannen alla niin, että kaikki neste on imeytynyt
Jäähdytä porkkanat ja riisi (vie kattilat esim. ulos)
Survo porkkanat, ja lisää joukkoon muut aineet maito kuitenkin viimeisenä
Pakasta massa, ja kypsennä sulanut seos aattona 175℃:ssa n. 1-1,5h
Ohjeesta tulee sama määrä kuin lanttulaatikonkin reseptistä.

Terveisiä Emilian Keittiöstä, vaviskaa Saarioisten äidit!


{ päivä keittiössä }

13.12.2011
Jees, joulu tulee sittenkin. Oikea fiilis saapui yön aikana, ja tämä päivä onkin mennyt visusti keittiössä hääräillessä.
Porkkanalaatikot valmiina, ensimmäinen erä joululimppuja leivottu ja lantut hautumassa huomiselle.
Joulukoristeitakin ripsoteltiin hiukan sinne tänne, suurin osa kai Niilon huoneeseen.
Litra glögiä, rasia Bandan perinteisiä ja Jouluradio. Siinäpä se salainen ase. 🙂
Helppo hymyillä kun hommat on tehty. Nauravan limpun kohtalo on päätyä iltapalapöytään. Että mä rakastan joulua! Varsinkin tätä syömistä!
 Limppureseptiä klikkaamalla pääset lukemaan ohjeen suurempana viimevuotisesta postauksesta. Makea ja mausteinen leipä on kiva vieminen joulun alla. Suosittelen lämpimästi upottamaan sormesi taikinaan. Paitsi tietysti jos karppaat….
Mukavaa Lucian päivän jatkoa!
***