{ mitä miehelle lahjaksi }

16.12.2012

No kirjoja tietenkin. Kaikenlaista sotahistoriaa sivuavaa asialukemista. Entä mitä muuta?
Erehdyin kerran ostamaan miehelleni yli parin sadan euron arvoisen hierontalahjakortin. Kovasti kuulemma oli selkä kipeä ja hartiat jumissa. Vaan lahjakortti jäi käyttämättä! Ei ollut muka aikaa…. Jaksan kaivaa tapauksen joka vuosi joulun alla esiin. Eipä ole kuitenkaan selkä tai hartiasäryistä muutamaan vuoteen valittanut, eli joku hyöty tuostakin lahjasta oli 🙂
Mieheni on enemmän hifistelijä kuin minä. Useimmiten en osaa ostaa elektroniikkaa, mutta kaikki sen suojaukseen liittyvä on enemmän minun heiniäni. Tänä vuonna harkinnan alla oli juurikin jotkin nahkaiset coverit.
Viime vuonna ostetut tohvelit ovat yhä hyvässä kunnossa, ja pyjama löytyi isänpäiväpaketista. Varsin helppoja “miesten lahjoja” molemmat.
Kokosin alle muutaman miehisen lahjaidean. Kuvat on lainattu, ja linkit löytyvät alta. Itse asiassa tuossa on myös se lahja, johon tänä vuonna päädyttiin.

tohvelitpyjama, suoja iPhonelleja iPadille, kuulokkeetkäsineet
Yksi juttu, minkä unohdin täysin kollaasia kootessani, oli keittiövälineet! Oikein hyvä veitsisetti, lihankäsittelyyn tarkoitetut työkalut, tai huippu magee pippurimylly. Siinäpä myös muutama idea tulevien vuosien varrelle!

Muita hyviä ideoita?

 


{ perjantai fiiliksissä }

14.12.2012

Jahas, viikko meni. Meni muuten aika nopeasti. Rempparintamalla ei juuri mitään uutta. Lähinnä LVI-puolta, joka nyt ei sinänsä ole niin kovin mediaseksikästä. Tosin taitaa se mediaseksikkyys olla muutenkin tämän blogin osalta kadonnut jo aikoja sitten (josko sitä koskaan on ollutkaan).
Viime viikonlopun juhlinnat, ja kaikki niihin liittyvä, on kostautunut tällä viikolla supistusten ja totaaliväsymyksen muodossa. Koitahan huilta, sitä tulee nyt joka tuutista – ja ihan kyllästymiseen asti. Säädylliset yöunet ovat historiaa ja päivällä tuntuu olevan tuhat ja yksi hommaa, jotka yksinkertaisesti vain pitää tehdä. Jos ei muuta, niin lunta saa lykkiä oven edestä jatkuvasti ja auton kaivaa useampaan kertaan päivässä epämääräisen valkoisen kasan keskeltä. Riittäisi toistaiseksi!
Viikonlopulle olisi taas muutakin ohjelmaa kuin kotihommia. Remontti saa siis jatkossakin seistä etenemättä. Tänään hiukan pikkujoulun tynkää ja huomenna sukujuhlintoja. Sinänsä, enää ennen joulua ei olekaan tarkoitus mitään sen suurempaa urakoida. Koitetaan keskittyä nyt muihin juttuihin – ja levätä!




Mutta tälläisiä hämytunnelmia (ja hämykuvia) perjantai iltaan. Ostin muuten tuon ison mustan betoniruukun syksyllä pilkkahintaan puutarhamyymälän alesta. Ajatuksena jo silloin hyasintit ja muut kivat sipulikasvit. Toimii. Ehkä keväällä siihen voisi änkeä muutaman orkidean. Maksaa vitosen hintansa kyllä takaisin!


{ hyvällä asialla }

10.12.2012

Näin rankanpuoleisen viikonlopun jälkeen, on kiva aloittaa uusi viikko hyvällä asialla. Yltäkylläinen juhlimen ja joulun ajattelu laittaa miettimään myös huonompiosaisia, ja joulun merkitystä niille, joille jouluateria tai lasten joululahja ei ole itsestäänselvyys. Joulu ei tule samanlaisena jokaiseen taloon, eikä joulun ajatteleminen aina nosta hymyä kaikkien suupieliin. Juuri joulun alla onkin hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään elämän epätasa-arvoisuutta – mitä minulla on, mitä muilta puuttuu.

Perustimme yhdessä Bellan bloggaajien kanssa, oman Bellan joulu -joulupadan Pelastusarmeijan yhteisöpotteihin. Toivomme, että myös teistä, rakkaat lukijamme, löytyyy hitunen joulumieltä ja hyväntahdon elettä. Lahjoitusten ei tarvitse olla suuria – pienistä puroista kasvaa suurempia virtoja: Eurokin on aina eteenpäin!

Haastamalla teidät mukaan keräykseen, tahdon toivottaa jokaiselle lämminenkistä joulunodotusta, ja todellista joulumieltä. Joulu tulee sydämestä, ei unohdeta sitä!

 


{ pukeudutaan juhlakauteen }

04.12.2012

Kuten jo aikaisemmin kerroinkin, on joulukuu osaltamme yhtä juhlaa. Blogiyhteistyön kautta name it antoi meidän valita joitakin suosikkeja valikoimistaan. Tarvelistalla oli, paitsi itse joulun vaatetus, myös synttärivaatteet ja lapsekkaan juhlava asu päiväkodin tonttukarkeloihin sekä muskarin joulujuhlaan. Lasten esityksiinhän yleensä toivotaan tonttumaista asua ja punaista vaatetta, mutta meillä on tähän asti menty ihan ruskea – sininen – harmaa -linjalla. Tänä vuonna kuitenkin repäistään oikein kunnolla kera punaisten pöksyjen. Kapean malliset housut piristävät mukavasti arkipukeutumistakin juhlakauden loputtua. Vaaleansininen paita antaa poikamaista raikkautta, ja peruspaidalle onkin käyttöä ympäri vuoden. Turha varmaan edes mainita, että tonttulakki oli pojan itsensä mielestä se tärkein hankinta. 🙂

Piparilahjonnalla suoritetun kuvaussession tuottoa tullaan varmasti hyödyntämään myös isovanhempian joulutervehdyksissä.
Synttäreitä juhlitaan useammassa osassa ja pelastukseksi valitsimme helposti muunneltavan asun. Henkselifarkut ja ruudullinen paita (kera helppojen nepparien!) toimivat ihan kahdestaankin, mutta asu muuttaa helposti muotoaan myös tiputtamalla henksulit alas, ja pukemalla paidan päälle slipoverin. Näin saa myös nopeasti piiloon pahimmat kakkutahrat. 🙂
Itselleni sain valita Vilalta jotakin joulukuun juhlakauteen, ja koska nämä edellä mainitut juhlallisuudet eivät paljetteja kaipaa, valikoitui mukaani muunmuassa Object -malliston harmaa neulemekko. Lämpimälle neuleelle löytyy varmasti käyttöä, mikäli pakkaslukemat pysyvät lähelläkään näitä asteita. Viistoon neulottu nappirisvistö antaa mekolle hauskan yksityiskohdan, eikä asusteita tarvitse liiemmin miettiä.

Juhlista ensimmäiset ovat vuorossa jo tänään, eli tiedossa on rattoisa ilta, ja kenties pikkuisen myös äidin liikuttumista. Nenäliinaa laukkuun! 🙂

Lastenvaatteet ja neulemekko blogin kautta saatuja…

 


{ joulukuu }

02.12.2012

Jos on ollut joulufiiliksen kanssa hiukan ongelmia, niin johan alkaa tunnelma syntyä. Meillä on lumisen valkea maisema ja pakkasasteita talvisen riittävästi.
Aamut alkavat nyt poikkeuksetta lämmittämisellä. Uusi kamina helpottaa työtä, ja koko talo on melko nopeasti mukavan lämmin. Joulukuun aamuihin kuuluu tietysti myös kalenteriyllätykset, jotka pitää piilottaa tontun taskuihin ennen pikkumiehen heräämistä. Oma kalenterini on tänä vuonna kynttilän muodossa. Kevyesti tuoksuvat kynttilät heti aamusta antavat pientä luksusta muuten aika arkisiin päiviin. Jouluradio hoitaakin sitten lopun tunnelmanluonnin.
Joulukuu on meillä myös ehdoton juhlakuukausi. Kalenterin pyhäpäivien lisäksi joulukuussa juhlitaan Niilon syntymäpäivät ja nimipäivät. Joulu- ja tonttujuhlia mahtuu myös kalenteriin. Tänä vuonna mennään kuitenkin sekä joulun, että muiden juhlien kanssa totisesti sieltä, mistä aita on matalin. Äitini lupasi auttaa syntymäpäiväjärjestelyissä, ja ruokkia perheemme jouluna. Kiitollisin mielin otankin avun vastaan, ja tunnustan omat, aika rajalliset, voimani.

Joulukuu tarkoittaa kohdallani myös virallista äitiyslomaa. Hiukan kavahdin eilen tajutessani, että laskettu aika on ensi kuussa! Se kuulostaa niin pelottavan konkreettiselta.
Viimeisenä (muttei suinkaan vähäisimpänä) joulukuun asiana mainittakoon marraskuun loppuminen. Goodbye, viikset! Joulukuu ei totisesti tullut yhtään liian aikaisin! 🙂

Tunnelmallista ensimmäistä adventtia!


{ black and white christmas }

30.11.2012

Marraskuun viimeistä viedään, eli käytännössä lähtolaskenta jouluun on juuri alkamassa. Tänä vuonna meillä joulu jää väkisinkin kaiken muun jalkoihin, mutta tulevana viikonloppuna yritän saada edes jonkinlaisen jouluhengen kaivettua esiin. Aion myös etsiä kadonneet piparkakkumuotit ja joitakin talvivaloja. Edessä siis matka pimeään varastohalliin.
Kaaoksen keskellä yksinkertaiset ja selkeät linjat rauhoittavat silmiä ja mieltä. Mustavalkoinen värimaailma yhdistettynä luonnon sekä harmaan sävyihin, siitä pidän juuri nyt eniten. Tine K:n mallistosta löytyi syötävän ihania lahjapapereita, joiden käyttöaika ei tietenkään rajaannu pelkästään jouluun. Olen ollut pikkutytöstä asti heikkona paperitavaraan, ja loppua hurahdukseen ei näy. Paperi taittuu moneksi ja saa pään synnyttämään uusia ideoita.
Paksu valkoinen puuvillanaru ja punotut paperitähdet riittävät kaunistamaan yksinkertaisen joulupaketin.


Musta vai valkoinen joulu. Siinäpä taas joulukuinen arvoitus mietittäväksi. Etelä-Suomi kuulemma kylpee lumessa. Sadetutkan mukaan täälläkin on satanut läpi yön ja päivän, mutta hiutalettakaan ei vain näy. Tuuli sensijaan muistuttaa karmivasti viime jouluisista myrskyistä.

Tunnelmallista siirtymistä joulunaikaan, ja rentouttavaa pikkujouluviikonloppua kaikille!


{ DIY – lisää joulukoristeita }

25.11.2012

Kunnollisten yöunien aika taitaa pikku hiljaa olla osaltani ohi. Mikäli painajaiset tai stressi eivät valvota, heiluttaa pikkuinen vatsassani sen verran peppuaan, että olen katsonut paremmaksi nousta ylös.
Kun muu perhe nukkuu, pitää käsilleen keksiä jotakin hiljaista puuhaa, ja mikäs sen parempaa kuin askartelu! Parina aamuna olen innostunut väkertämään pieniä tähtiä lehtikuusen oksille. Viikko sitten esittelin paperista punotut joulukoristeet, mutta tämä ohje on nyt vielä yksinkertaisempi, ja aika tavalla tasoa eskari. Sopii siis myös helposti lasten kanssa toteutettavaksi.
Tarvitset valkoista kartonkia, ja pari erikokoista tähden mallia, sekä kynän ja sakset. Vastaavasti voit ostaa valmiita kartonkitähtiä askarteluliikkeestä.
Tähtien koristeluun tarvitset vielä paperiliimapuikon, erilaisia paperilautasliinoja – ja ne sakset.
Leikkaa kartongista tähtikuvioita. Irroita varoen paperilautasliinasta uloin kerros (se jossa on kuvio), ja liimaa tähti lautasliinaan. Leikkaa reunoilta ylimääräiset pois, ja toista sama tähden toiselle puolelle. Pujota neulan avulla ohut ripustuslanka ja koristeet ovat valmiit!

Lautasliinat korvasivat hyvin kadonneen washi tape kokoelmani. Tähtiinhän voi esimerkiksi Dymon avulla tekstata jouluisen tervehdyksen, tai niitä voi käyttää osana kattausta. En havainnollista tällä kertaa, koska Dymonikin on hukassa. No, joka tapauksessa käyvät paketti- tai plaseerauskortistakin oikein hyvin.
Leveäraitaiset lautasliinat löysin Tiimarista, kapearaitaiset ovat Tine K:n mallistosta.
Liitutauluteipillä päälystettävät tähdet ovat kokeiluvuorossa seuraavaksi!

Kepeää sunnuntai päivää kaikille!

 


{ DIY – joulun ensimmäiset koristeet }

18.11.2012

Täällä vietellään melkoisen väsyneen raukeata sunnuntaita. Ihan älyttömän raskaan viikon jälkeen ei oikein mikään jaksa suuremmin innostaa, ja takki on monellakin tapaa tyhjä. Tälläisinä päivinä yksinkertaiset pienet askartelut ovat sopivaa toimintaa aivoille ja käsille.
Jo viime vuonna innostuin taittelemaan pieniä paperitähtiä kuusen oksille ja joulupaketteja koristamaan. Värikkäämpi postaus vuoden takaa löytyy täältä. Samalla ohjeella askartelin aamulla pari valkoista tähteä koristamaan lehtikuusen oksia.
Vastaaviin tähtösiin on netti nykyisin pullollaan jos jonkinlaisia ohjeita, mutta itse käytän tätä supervarmaa  suomenkielistä ohjeistusta, joka on siis alunperin tarkoitettu tuohelle.
Tarvittavat tykötarpeet ovat niin yksinkertaiset, että ne löytyy varmasti jokaiselta: Valkoinen tulostuspaperi, sakset, (mattoveitsi ja leikkuulauta), viivotin, (paksu pahvinreuna tai lehden selkä, sekä mitta, korvaavat myös viivottimen). Itse käytin lisäksi hiukan liimapuikkoa, jotta tähdet pysyvät varmasti kasassa.
Ihan kivaa sunnuntaipuuhaa, eli suosittelen kokeilemaan!


Meillä on ollut remontin suhteen todellinen pysähdysviikko. No, ne ovet tuli vaihdettua, mutta siinäpä se suurempi edistys sitten olikin. Ei toivoakaan, että rapunpieliä olisi päässyt mitenkään somistamaan, sillä kaikki (uusia ovia lukuunottamatta) roikuukin nyt paikallaan.
Ensi viikolle onkin super isot odotukset, sillä saan todennäköisesti apua noiden raskaampien rojujen siivoukseen, kun pääsemme jälleen normaaliin miesvahvuuteen. Moni muukin asia, kuten kaminan asennus ja uusien lattioiden teko, ajoittuvat seuraavalle viikolle. Tai näin ainakin toivon, viivytyksiin on toki jo hiukan joutunut tottumaan. Tänä iltana olisi jo tarkoitus aloittaa vanhojen lattioiden repimisellä, ja kieltämättä toivon, ettei pitkospuilla tarvitsisi kovinkaan pitkään sen jälkeen kävellä.

Energiaa -sulle ja mulle!

 


{ seisten vai maaten }

13.11.2012

Eilen illalla lupasinkin pientä mielipidekyselyä tälle päivälle. Huomaatte varmasti, että tässä postauksessa on samat kuvat kuin eilisessä. Erona kuitenkin se, että eilen käytin vaakakuvia, ja tänään pystykuvia.
Tänään ajattelin kysellä teidän mielipiteitänne blogin luettavuuteen tulevien asioiden tiimoilta. Tällä tarkoitan lähinnä kuvien ja tekstin asettelua, kokoa jne… Jos huomautettavaa on, sen voi tehdä nyt. Kaikenlaiset ehdotukset otetaan vastaan. En tosin väitä, että mikään tulee muuttumaan – omapäinen kun olen. 🙂
Sivun oikeasta laidasta löytyy hakukenttä, jonka avulla blogista voi hakea tiettyä sisältöä hakusanan avulla. Mikäli etsii juttuja päivämäärän perusteella, löytyy tuolta myös arkisto-kohta, jossa sisältö on kuukauden kokoisina nippuina.
Oikeasta laidasta löydätte myöskin linkit kolmeen erilaiseen blogin seurantatapaan: Bloglovin’, Blogilista ja Facebook. Kaikkiin näihin päivittyy nyt puolisen vuotta käytössä olleen uuden osoitteeni sisältö. Mikäli taas seuraat blogiani bloggerin lukulistan avulla, kehoitan viimeistään tässä vaiheessa muuttamaan listaan nykyisen blogiosoitteen! Mikäli blogin seurattavuuteen liittyvissä asioissa on ongelmia tai parantamisen varaa, voi nämäkin ehdotukset jättää nyt.
Toki tähän postaukseen voi kommentoida ihan tavallisia postaustoiveitakin! Tosin blogin peruslinja ei suuresti muutu, vaikka kuinka toivoisitte. Toisenlaista sisältöä sitten toisenlaisista blogeista, eikös?

Jaahas, ja mitä sitten tulee eilen ilmoille heittämääni arvoitukseen, olen täällä hymyssä suin lukenut ehdotuksianne! Jollekulle spinning on aika tavallinen laji, mutta itse en ole koskaan edes nähnyt spinnauspyörää livenä. Muistutuksena nyt tässä kohtaa, että olen tosiaan maalta! 🙂 Koripallo taitaa kuulua ihan pakolliseen koululiikuntaan, lentopallon seurassa kului vuosia ja pilates on yksi lempparini.

Mitkä lajit sitten taas eivät kuulu siihen omaan mukavuusalueeseeni? Kaikki liian hidastempoinen, ja hiljentymistä vaativa tietenkin. Joogaa on tullut koitettua, mutta niin trendikästä kuin se aikanaan olikin, tuottaa itselläni vaikeuksia nollata ajatuksiaan noinkin totaalisesti. Toinen laji jonka olen tuominnut mukavuusalueeni ulkopuolelle on golf, jota en tosin koskaan ollut edes koittanut. Valitettavasti eilisen ensikosketuksenikaan perusteella ei kärpänen puraissut. Ihan liikaa asioita, joihin pitäisi keskittyä ja tietoisuuteensa siirtää. Golf sopii Agatha Christien kirjoihin ja Midsomerin murhiin – ei minulle. Kokemusta rikkaampana voin kuitenkin todeta tuntevani itseni loppujen lopuksi aika hyvin!

Kommenttienne joukossa oli se oikeakin laji, mutta tässä kohtaa taisi olla kyse enemmän tiedosta kuin arvauksesta. Muistan sitten vaikka jotakuta tähän postaukseen parannusehdotusta tai toiveitaan jättänyttä.

Iloa tiistai päiväänne!

 


{ gallup }

12.11.2012

Taidan oikeasti ottaa ihan tavaksi julkisen purnaamisen ja positiivisuuden (hetkellisen) kyseenalaistamisen, sillä aurinkohan se sinne taivaalle lopulta ilmestyi tänäkin maanantaina. Pieni valoisa hetkinen piti hyödyntää taas kemeran seurassa, vaikka tarkoitus oli kyllä ihan oikeasti olla hetki paikallaan.
Otsikkoon viitaten ajattelin huomauttaa teille myös tuosta oikean sivupalkin lukijakysely -mainoksesta ➚. Lukijatutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa teidän tottumuksianne ja toiveitannekin. Mikä parasta, vaivanpalkaksi jokainen yhteystietonsa jättänyt vastaaja osallistuu arvontaan, jossa palkintona on kolme kappaletta 200€:n lahjakortteja Marimekolle! Mutta arvontaan pääsee siis mukaan lukijatutkimukseen osallistumalla, ei kommenteilla ym.

Itse tutustuin muuten tänä iltana erääseen urheilulajiin, jota en ollut koskaan ikinä eläissäni testannut. Vaikka tämänhetkisen ulkomuotoni huomioon ottaen saataisi epäillä, että urheiluni on tässä kohtaa lähinnä oman pallon kuljetusta, oli aika kivaa hankkia uusia “kokemuksia”, urheilemisesta kun ei varsinaisesti voi tässä kohtaa puhua.
Sen verran liikutaan kuitenkin “oman alueeni” ulkopuolella, että mikäli joku nyt oikean lajin osaa arvata, lupaan palkita meediotaidot jollakin jouluisella yllärillä!

Huomenna Uuden Kuun oma pienimuotoinen lukijakysely. Älkääkä nyt valvoko yötänne miettien, mistä kaikesta voisitte purnata. Kyllä niitä juttuja sitten huomennakin ehtii keksiä 🙂

Huraa, se on maanantai jo melkein takana! Kaikki taisivat selvitä!?