>
>23.
>Ostaessani syksyllä Outi Loimarannan ja Marjo Koivumäen Oi ihana joulukuu -kirjan, oli päälimmäisenä ajatuksenani napata kirjasta vinkkejä ja ideoita joulun koristeluun ja valmisteluihin. Poimia jouluisia fiiliksiä kirjan kuvista.
Kuitenkin kirjan avatessani minut pysäytti heti se, miten Outi kirjoitti joulusta:
“Joulu tulee moneen kotiin. Se tulee kerrostalon kuudenteen kerrokseen, lumettoman kaupungin keskelle. Se löytää tiensä tiiliverhoillun rivitalon avaraan olohuoneeseen, vaaleanvihreäksi maalattuun rintamamiestaloon, ja palvelukodin hiljaisille käytäville.”
Muistelen itse omaa erilaista jouluani. Olin 15-vuotias, erossa perheestäni. Vietin sairauteni vuoksi joulun sairaalassa, en kotona äitini, isäni, siskoni ja koirani kanssa. Tuohon aikaan sairaala oli kotini, ja sen henkilökunta ja muut potilaat muodostivat jollakin tavalla minulle perheen.
Tuo joulu on jäänyt muistoihini, eikä se sieltä koskaan katoa. En sitä edes toivo.
En muista miltä jouluruoka sairaalassa maistui. En muista, miten osaston kuusi oli koristeltu, tai millaisia koristeita käytävillä oli. Muistan joululahjoistani yhden, yöpaidan. Ehkä siksi, että olin aina saanut joululahjaksi yöpaidan. En muista soiko osastolla joulumusiikki, enkä muista itkeneeni, vaikka tiedän varsin hyvin, että olen niin tehnyt.
Muistan kynttelikön, jonka vanhempani ostivat sänkyni viereiselle ikkunalle. Muistan kulta-ja silkkipaperista askartelemani enkelin, joka oli kiinnitetty ikkunaan kynttelikön yläpuolelle. Muistan pienen sypressin, jonka vanhempani toivat pöydälleni, ikään kuin joulukuusekseni. Olihan minulla ollut kotonakin aina joulukuusi huoneessani. Muistan nuoren hoitajapariskunnan, joka vapaaehtoisesti oli ilmoittautunut jouluksi töihin. Toinen iltavuoroon, toinen yöksi valvomaan. Muistan miettineeni heidän jouluaan. Muistan vanhemman mieshoitajan, joka vapaailtanaan, jouluaattona, tuli osastolle joulupukiksi sonnustautuneena, ja jakoi meidän potilaiden lahjat. Meitä oli kaksi, minä ja minua pari vuotta nuorempi tyttö.
Olen unohtanut monia yksityiskohtia. Silti mieleeni on painunut asioita, joita en unohda koskaan, ja varmasti myös paljon ajan kultaamia muistoja. Vahvimmin mieleeni on jäänyt se rauha, johon nukahdin jouluaattoiltana, ja käytävien hiljaisuus.
Tuo joulu oli erilainen paitsi minulle, myös isälleni, äidilleni ja siskolleni. Silti se oli vain yksi joulu kaikista elämämme jouluista. Omalla tavallaan ainutlaatuinen, mutta ei sen enempää.
Ehkä halusinkin kertoa sinulle vain sen, että vaikka tämä joulu olisi koristelematon ja valmistelematon, vaikka lautaset olisivat vai ne arkiset, tai rakkaasi olisi jumissa lumisella lentokentällä, vaikka jouluusi sisältyisi surua, kaipausta, tuskaa tai ikävää, voit tallettaa sydämeesi vain ne tärkeimmät tunteet ja muistot. Kaikesta huolimatta jokaisessa hetkessä on aina jotakin hyvää. Joulu ei synny vain koristeista ja notkuvista pöydistä. Se syntyy ihmisten aidosta välittämisestä, rakkaiden läsnäolosta tai kaipauksesta, pienistä sanoista ja teoista.
Sydän tunnistaa asiat, jotka se haluaa sisäänsä tallettaa. Se pyyhkii muistot niistä asiosita, jotka lopulta ovat merkityksettömiä. Sinun hymysi ja läsnäolosi voi olla jollekin se tärkein asia tässä joulussa.
Aika kultaa muistoja, mutta me myös luomme omat muistomme. Joulu tulee sairaalankin käytäville, tiedän sen nyt varsin hyvin. Se ei etsi valtaa tai loistoa, eikä kaipaa kultaa. Joulu tulee sydämeen sydämestä. Ja sinne sen myös talletamme.
>22.
>Joulu on oikeastaan jo niin lähellä, että sen tuntee. Joulu ja joululoma alkaa monessa perheessä tänään. Jossain määrin myös meillä. Meillä onkin vain nauttimista vaille valmista. Mikäli piparkakut eivät riitä, on pakastimeen ostettu valmistaikinaa. Joulunakin voi leipoa, kuka sitä kieltää.
Tärkeämpää kuin kaikkien komeroiden siivoaminen ja nurkkien nuohoaminen, on tehdä oleskelutiloista viihtyisiä. Siivosin turhat romppeet pois ja järjestin lehtipinot. Jouluna aion oleskella, selailla lehtiä ja laiskotella. Rauhallinen ja päälipuolin siisti ympäristö takaa tunnelman. Loppu tulee tuoksuista ja kynttilän valosta. Eipä siihen ihmeempiä tarvita.
Huomenna teemme vielä matkan siskoni perheen luokse. Matka on pitkä, ja varaudumme siihen, että pääkaupunkiseudulla voi olla joku muukin liikkeellä. Mutta kun illalla palaamme tänne maaseudun rauhaan, on vastassa joulu, lepo ja kutsuva koti. Siitä se syntyy, minun jouluni.
Tänään päivä on lyhimmillään, huomenna mennään kohti kevättä. Mielessä uudet jutut, valo ja sen tuoma energia. Mutta niitä sitten joulun jälkeen.
Ihanaa aaton aaton aattoa!
>21.
>
Hillitympi joulupaketti:
Hymy naamalle:
Kaikesta huolimatta, ajattele,
että huonomminkin voisi aina olla!
Ja hei, onhan tässä joulu tulossa ja kaikkee!
>20.
>
Meillä on joulukuusessa killunut jo muutaman vuoden valkoiset ballerinat. Mallin otin joskus Talo&Koti -lehdestä, jossa esiteltiin kaunis tanskalainen joulukoti. Kuusesta puuttuu vielä kynttilät. Ne aidot. Ajattelin, että lisään ne vasta aaton aattoiltana, jotta jää jotain jouluista puuhaa myös sinne.
>19.
>Taas ihan koko päivä kotona. Tänään on tarkoitus saattaa jouluvalmistelut jonkinlaiseen päätökseen. Toki menemistä ja tekemistä on vielä, mutta hoitukoot ne omalla painollaa. Miesväki lähti uhmaamaan pyryä ja pakkasta kuusimetsään. Jälleen kerran odotan sekavin tuntein mitä sieltä tulee. En toivo amerikkalaista joulukuusta, mielummin harva ja luonnollinen. Suurikaan kuusen ei tarvitse olla.
Päivä kuluu siivoillessa ja järjestellessä paikkoja. Meillä siivottiin Niilon syntymäpäiville perusteellisesti, joten mitään kummempaa joulusiivousta ei tarvita. Ikkunatkin pesen vasta keväällä. Sitten kun saa kaikki kynttilän noet pestä kerralla pois, ja päästää auringon sisään. Sillä kevättä kohtihan tässä mennään. Ensi viikolla päivä taittuu jo pitenemään. Ihmeellinen tämä vuoden kulku.
Joulukuun lähetessä loppuaan sitä tulee myös miettineeksi ihan konkreettista toimintasuunnitelmaa alkavalle vuodelle. Meillä vuoden vaihde tuo tullessaan uusia tuulia ja muutoksia moneen asiaan. Jotkin asiat on pitänyt punnita uudelleen ja vaihtaa aiempaa suunnitelmaa. Toisaalta odotan uutta innolla, olenhan sitä peppu edellä puuhun porukkaa. T puntaroi asioita sitten ihan kahdenkin edestä. Hyvä näin!
Tänään on myös tehty yhteinen päätös tavaranpaljoutta helpottamaan; Uusi vuosi alkaa kodin tyhjentämisellä. Turha ja ylimääräinen joutaa kiertoon, ja säilytysratkaisut helpottuvat. Puhdistava ajatus!
Taas on mekkoa kuvassa. Ihan vain todistaakseni, että mekkokuu on edelleen hengissä, vaikka pari päivää pyjaman housuissa menikin, ja välillä piti ulos sonnustautua ihan pitkiin ja lämpimiin lahkeisiin.
Mukavaa sunnuntai päivää kaikille. Se on neljäs adventti!
{ 18. }
Täällä ei nyt synny mitään kummallisia postauksia. Viikonlopulle on paljon ohjelmaa, ja kotona ei oikeastaan ole aikaa kuvailla. Tai en ole kotona siihen aikaan kun pitäisi kuvata. Tässä siis yksi postaus, jonka tein varalle niitä päiviä ajatellen, kun ei ehdi muuta.
Voitin tässä taannoin arvonnan Miian Tunnelmaa -blogissa. Palkinnoksi Miia lähetti minulle haluamani joululehden. Annoin vapaat kädet lehden valitsemisessa, sillä rajoitteella, että kotimaiset lehdet olimme jo äidin kanssa kuta kuinkin hankkineet. Posti kantoi minulle pari viikkoa sitten Landhaus living -lehden. Sitä tuossa sairastellessani selailin, ja parhaat palat ajattelin jakaa kanssanne. Aivan mieletöntä tunnelmaa ja kuvia koko lehti täynnä! Kiitos siis Miialle!
Kuvat on suuria tiedostoja, joten ne saa isommaksi klikkaamalla!
>17
>

{ 16. }
Eilen tosiaan paistelin joululimput, ja joku ohjetta kysäisikin. Voit klikata ohjeen suuremmaksi ja siirtää sen vaikka wordiin tai tulostaa puhtaaksi. Mikään terveysleipähän tämä ei ole vaikka tumma väriltään onkin. Itseltäni kului tuoretta leipää koko puolikas ihan vain maistellessa. Paksu, tumma ja makea kuori on parasta. Kantapalat menevät kaupaksi. Fenkoli on jolulimpussa kuin kardemumma pullassa; Sitä ei kannata säästellä!
Tänään ei muuta. Paitsi minulla hammaslääkäri, ja illalla muskarin joulukemut. Ja yksi puhelu pitäisi soittaa. Hitsi kun ei voi lykätä asioita ikuisuutta!
Mukavaa torstai päivää!
>15.
>Tyhjästä nyhjäistyä. Tein olohuoneen ruokapöydälle asetelman periaatteella nyhjää tyhjästä.
Viime vuonna kirppikseltä löytämistäni lasipalloista maalasin osan trendikkään lilahtaviksi. Käytin vessan kaappiin jäänyttä kynsilakkaa. Joskus olen sellaisenkin erehtynyt ostamaan, vaikka en kynsiä koskaan lakkaa, enkä edes kynsiä oikestaan omista. Maalatessa, vai pitäisikö sanoa lakatessa, muistin, miksi kynsilakan käyttö on jäänyt. Hyi sitä hajua ja voi sitä odottelua! Mutta tulipahan tuotteelle kuitenkin käyttöä. Jälki ei ole kovin tasaista, sillä kerrosten kuivumisen odottelu oli turhauttavaa. Märkään lakkaanhan olisi voinut painella vaikka helmiä, tai koristella kuivunutta pintaa jollakin muulla tavalla. Tämä riitti minulle.
Kauniin kaksimetrisen kelottuneen karahkan pelastin ulkoa viime kesänä.
Pienet muotit ovat nekin kirppiksiltä löydettyjä. Laitoin niihin lämpökynttilät ilman metallikuppiaan, ja steariinin sulettua ja levittyä koko muotin leveydelle, lisäsin joukkoon hienonnettua kynttilänjämää. Näin paloaika pysyy pitkänä, eikä sydänlanka pala liian nopeasti.
Tähän asetelmaan olisi sopinut myös trendikäät sarvet, mutta niitä ei tähän hätään ollut. Oliskohan tämä nyt hiukan vähemmän perinteistä joulua?
Keittiössä on jo joululimput kohoamassa. Tänään ajattelin uskaltautua myös ulkoilemaan, paketti nenäliinoja taskuissani.

























































