>24.

24.12.2010

>

Olemme viimein joulussa. Aatto on koittanut, ja maahan julistetaan muutaman tunnin kuluttua joulurauha. Kinkku on saanut kuorrutuksensa, perunalaatikko imeltynyt ja rosolli valmiina. 
Uuden Kuun joulukalenteri on tullut tiensä päähän.
Kiitän teitä kaikkia mukanaolosta, kauniista sanoistanne ja eriävistä mielipiteistänne. Yksinhän tässä ei olisi mitään mieltä. Kiitos myös koko menneestä vuodesta. Monia olen saanut naurattaa ja itkettää. Monia olen ärsyttänyt ja suututtanut. Blogeissa parasta on kai juuri se, että ne kokoavat yhteen joukon täysin erilaisia ihmisiä, mutta yhdistävät myös meitä sielunsiskoja ja -veljiä.
Uusi Kuu jättäytyy nyt määrittelemättömän pituiselle tauolle. Palaan tänne kun siltä tuntuu. Jos ja kun. Levättyäni ja uutta intoa puhkuen. Niin toivon.
Moni ihana blogi odottaa tarkempaa lukemista. Jouluna aion pyhittää aikaa sille. Eniten kuitenkin perheelleni. Tänään ei ole aikaa murehtia huomista, se tulee aikanaan.
Toivotan lämmintä joulumieltä kaikille! 






>23.

23.12.2010

>Ostaessani syksyllä Outi Loimarannan ja Marjo Koivumäen Oi ihana joulukuu -kirjan, oli päälimmäisenä ajatuksenani napata kirjasta vinkkejä ja ideoita joulun koristeluun ja valmisteluihin. Poimia jouluisia fiiliksiä kirjan kuvista.
Kuitenkin kirjan avatessani minut pysäytti heti se, miten Outi kirjoitti joulusta:


“Joulu tulee moneen kotiin. Se tulee kerrostalon kuudenteen kerrokseen, lumettoman kaupungin keskelle. Se löytää tiensä tiiliverhoillun rivitalon avaraan olohuoneeseen, vaaleanvihreäksi maalattuun rintamamiestaloon, ja palvelukodin hiljaisille käytäville.”

Muistelen itse omaa erilaista jouluani. Olin 15-vuotias, erossa perheestäni. Vietin sairauteni vuoksi joulun sairaalassa, en kotona äitini, isäni, siskoni ja koirani kanssa. Tuohon aikaan sairaala oli kotini, ja sen henkilökunta ja muut potilaat muodostivat jollakin tavalla minulle perheen.
Tuo joulu on jäänyt muistoihini, eikä se sieltä koskaan katoa. En sitä edes toivo.
En muista miltä jouluruoka sairaalassa maistui. En muista, miten osaston kuusi oli koristeltu, tai millaisia koristeita käytävillä oli. Muistan joululahjoistani yhden, yöpaidan. Ehkä siksi, että olin aina saanut joululahjaksi yöpaidan. En muista soiko osastolla joulumusiikki, enkä muista itkeneeni, vaikka tiedän varsin hyvin, että olen niin tehnyt.
Muistan kynttelikön, jonka vanhempani ostivat sänkyni viereiselle ikkunalle. Muistan kulta-ja silkkipaperista askartelemani enkelin, joka oli kiinnitetty ikkunaan kynttelikön yläpuolelle. Muistan pienen sypressin, jonka vanhempani toivat pöydälleni, ikään kuin joulukuusekseni. Olihan minulla ollut kotonakin aina joulukuusi huoneessani. Muistan nuoren hoitajapariskunnan, joka vapaaehtoisesti oli ilmoittautunut jouluksi töihin. Toinen iltavuoroon, toinen yöksi valvomaan. Muistan miettineeni heidän jouluaan. Muistan vanhemman mieshoitajan, joka vapaailtanaan, jouluaattona, tuli osastolle joulupukiksi sonnustautuneena, ja jakoi meidän potilaiden lahjat. Meitä oli kaksi, minä ja minua pari vuotta nuorempi tyttö.
Olen unohtanut monia yksityiskohtia. Silti mieleeni on painunut asioita, joita en unohda koskaan, ja varmasti myös paljon ajan kultaamia muistoja. Vahvimmin mieleeni on jäänyt se rauha, johon nukahdin jouluaattoiltana, ja käytävien hiljaisuus.
Tuo joulu oli erilainen paitsi minulle, myös isälleni, äidilleni ja siskolleni. Silti se oli vain yksi joulu kaikista elämämme jouluista. Omalla tavallaan ainutlaatuinen, mutta ei sen enempää.

Ehkä halusinkin kertoa sinulle vain sen, että vaikka tämä joulu olisi koristelematon ja valmistelematon, vaikka lautaset olisivat vai ne arkiset, tai rakkaasi olisi jumissa lumisella lentokentällä, vaikka jouluusi sisältyisi surua, kaipausta, tuskaa tai ikävää, voit tallettaa sydämeesi vain ne tärkeimmät tunteet ja muistot. Kaikesta huolimatta jokaisessa hetkessä on aina jotakin hyvää. Joulu ei synny vain koristeista ja notkuvista pöydistä. Se syntyy ihmisten aidosta välittämisestä, rakkaiden läsnäolosta tai kaipauksesta, pienistä sanoista ja teoista.
Sydän tunnistaa asiat, jotka se haluaa sisäänsä tallettaa. Se pyyhkii muistot niistä asiosita, jotka lopulta ovat merkityksettömiä. Sinun hymysi ja läsnäolosi voi olla jollekin se tärkein asia tässä joulussa.
Aika kultaa muistoja, mutta me myös luomme omat muistomme. Joulu tulee sairaalankin käytäville, tiedän sen nyt varsin hyvin. Se ei etsi valtaa tai loistoa, eikä kaipaa kultaa. Joulu tulee sydämeen sydämestä. Ja sinne sen myös talletamme.


>22.

22.12.2010

>Joulu on oikeastaan jo niin lähellä, että sen tuntee. Joulu ja joululoma alkaa monessa perheessä tänään. Jossain määrin myös meillä. Meillä onkin vain nauttimista vaille valmista. Mikäli piparkakut eivät riitä, on pakastimeen ostettu valmistaikinaa. Joulunakin voi leipoa, kuka sitä kieltää.
Tärkeämpää kuin kaikkien komeroiden siivoaminen ja nurkkien nuohoaminen, on tehdä oleskelutiloista viihtyisiä. Siivosin turhat romppeet pois ja järjestin lehtipinot. Jouluna aion oleskella, selailla lehtiä ja laiskotella. Rauhallinen ja päälipuolin siisti ympäristö takaa tunnelman. Loppu tulee tuoksuista ja kynttilän valosta. Eipä siihen ihmeempiä tarvita.
Huomenna teemme vielä matkan siskoni perheen luokse. Matka on pitkä, ja varaudumme siihen, että pääkaupunkiseudulla voi olla joku muukin liikkeellä. Mutta kun illalla palaamme tänne maaseudun rauhaan, on vastassa joulu, lepo ja kutsuva koti. Siitä se syntyy, minun jouluni.
Tänään päivä on lyhimmillään, huomenna mennään kohti kevättä. Mielessä uudet jutut, valo ja sen tuoma energia. Mutta niitä sitten joulun jälkeen.
Ihanaa aaton aaton aattoa! 


>21.

21.12.2010

>

On todellakin olemassa päiviä, joina olisi kannattanut jäädä visusti peiton alle. Kuten tämä, joka alkoi jo ennen kuutta, kun lapsi oli mielestään nukkunut tarpeeksi. Aikainen lintu madon nappaa, ajattelin, ja suunnistimme yleensä niin suloisen lapseni kanssa ruokaostoksille jo ennen kymmentä. Kaikki alkoi siitä, kun käännyimme kotikadulta väärään suuntaan. Lapsi halusi mummulaan, ei kauppaan. Potki koko matkan penkkiäni ja huusi mummua ja pappaa apuun. Siinä sitten raahasin puoliväkisin (tosi lujaa) huutavaa lasta kauppaan, ja istutin kärryihin. Jopa pienenkin kaupungin marketti voi olla tupaten täynnä jouluviikon aamuina. Sain osakseni myötätuntoisia katseita, tosin havaitsin joukosta myös ilmeitä, jotka kertoivat hyvin suoraan, että huutava lapsi ei tee kenenkään kauppareissusta mukavaa. Hedelmäkakkuun aineita valitessani tuli iäkkäämpi rouvashenkilö luokseni ja laski kätensä käteni päälle. Minulla on kuule kuusi lasta. Tiedän kyllä mitä se voi kiukkuisen lapsen kanssa olla.” Teki mieleni näyttää rouvalle taivaan merkit ja ihmetellä, vieläkö lapset aikuisenakin huutavat ruokakauppaan joutuessaan, mutta sitävastoin jalostin naisen viisaudesta itselleni mielikuvan huutavista kuutosista ahdettuna ostoskärryihin. Hymyilin ja kiitin. Huonomminkin voisi olla!
Kotiin tullessani huomasin, että pakastimen ovi on ollut koko yön auki. Kirosin mieheni, joka illalla oli käynyt  minun Ben&Jerry’s purkillani. Onni onnettomuudessa, ruoka ei ollut sulanut, mutta pakastin on täynnä jäätä (=työtä). Onneksi kaikki jouluvalmistelut on toisessa pakastimessa!
Ja miten kävi kovan onnen kauppareissulta ostetuille maidoille; Perhekokoinen maitopurkki on vuotanut jääkaapin sisään (=työtä)!
Sekä kaupan, että meijerin iloksi, en jaksa lähteä vihaisen lapseni kanssa reklamoimaan asiasta ja vaatimaan siivousapua, vaikka mieli kyllä tekisi!
Ottaa kuulkaas pattiin, ja kovasti. Vaan on tuo lapsi nyt niin suloinen – päiväunia nukkuessaan.



Hillitympi joulupaketti:


Ikean piirustuspaperi
Musta luonnonniini (Tiimari)
Askartelumassasta (Sinelli) valmistetut pakettikortit
Oksia ja risuja kuusenhakureissulta
Jouluinen tervehdys kirjainleimoilla (Clas Ohlson)

***
Hymy naamalle:


Kaikesta huolimatta, ajattele, 
että huonomminkin voisi aina olla!
Ja hei, onhan tässä joulu tulossa ja kaikkee!


>20.

20.12.2010

>

Kirjoitin eilen, että miesväki lähti kuusimetsälle. Kirjoitin myös, etten odota kovin isoa ja tuuheaa kuusta, vaan sellaista luonnollista ja näppärän kokoista. Vaan miten kävi; Puoli olohuonettta on kuusen vallassa. Komea, kaunis ja tuuhea kuusi, siitä ei pääse mihinkään. Pitää vain muistaa ensi vuonna, että puolikas riittää. En edes uskalla ajatella, mitä sieltä olisi tuotu, jos olisin toivonut suurta kuusta. Ihana tämä kuusi silti on, ja tuoksu toi aidon joulun kotiin.
Sain viikonloppuna yhden etukäteisjoululahjan. Äiti oli virkannut itselleen ihanan kaulahuivin. Vaikka roosanpunainen ei oikestaan kuulu lempiväreihini, ihastuin heti. Ja niin äiti joutui koukun varteen, ja minä sain oman huivin. Ihana, ja loppujen lopuksi todella piristävän värinen. Ainakin siniseen antaa mukavasti potkua.
Meillä on joulukuusessa killunut jo muutaman vuoden valkoiset ballerinat. Mallin otin joskus Talo&Koti -lehdestä, jossa esiteltiin kaunis tanskalainen joulukoti. Kuusesta puuttuu vielä kynttilät. Ne aidot. Ajattelin, että lisään ne vasta aaton aattoiltana, jotta jää jotain jouluista puuhaa myös sinne.


>19.

19.12.2010

>Taas ihan koko päivä kotona. Tänään on tarkoitus saattaa jouluvalmistelut jonkinlaiseen päätökseen. Toki menemistä ja tekemistä on vielä, mutta hoitukoot ne omalla painollaa. Miesväki lähti uhmaamaan pyryä ja pakkasta kuusimetsään. Jälleen kerran odotan sekavin tuntein mitä sieltä tulee. En toivo amerikkalaista joulukuusta, mielummin harva ja luonnollinen. Suurikaan kuusen ei tarvitse olla.
Päivä kuluu siivoillessa ja järjestellessä paikkoja. Meillä siivottiin Niilon syntymäpäiville perusteellisesti, joten mitään kummempaa joulusiivousta ei tarvita. Ikkunatkin pesen vasta keväällä. Sitten kun saa kaikki kynttilän noet pestä kerralla pois, ja päästää auringon sisään. Sillä kevättä kohtihan tässä mennään. Ensi viikolla päivä taittuu jo pitenemään. Ihmeellinen tämä vuoden kulku.
Joulukuun lähetessä loppuaan sitä tulee myös miettineeksi ihan konkreettista toimintasuunnitelmaa alkavalle vuodelle. Meillä vuoden vaihde tuo tullessaan uusia tuulia ja muutoksia moneen asiaan. Jotkin asiat on pitänyt punnita uudelleen ja vaihtaa aiempaa suunnitelmaa. Toisaalta odotan uutta innolla, olenhan sitä peppu edellä puuhun porukkaa. T puntaroi asioita sitten ihan kahdenkin edestä. Hyvä näin!
Tänään on myös tehty yhteinen päätös tavaranpaljoutta helpottamaan; Uusi vuosi alkaa kodin tyhjentämisellä. Turha ja ylimääräinen joutaa kiertoon, ja säilytysratkaisut helpottuvat. Puhdistava ajatus!
Taas on mekkoa kuvassa. Ihan vain todistaakseni, että mekkokuu on edelleen hengissä, vaikka pari päivää pyjaman housuissa menikin, ja välillä piti ulos sonnustautua ihan pitkiin ja lämpimiin lahkeisiin.

Mukavaa sunnuntai päivää kaikille. Se on neljäs adventti!


{ 18. }

18.12.2010

Täällä ei nyt synny mitään kummallisia postauksia. Viikonlopulle on paljon ohjelmaa, ja kotona ei oikeastaan ole aikaa kuvailla. Tai en ole kotona siihen aikaan kun pitäisi kuvata. Tässä siis yksi postaus, jonka tein varalle niitä päiviä ajatellen, kun ei ehdi muuta.
Voitin tässä taannoin arvonnan Miian Tunnelmaa -blogissa. Palkinnoksi Miia lähetti minulle haluamani joululehden. Annoin vapaat kädet lehden valitsemisessa, sillä rajoitteella, että kotimaiset lehdet olimme jo äidin kanssa kuta kuinkin hankkineet. Posti kantoi minulle pari viikkoa sitten Landhaus living -lehden. Sitä tuossa sairastellessani selailin, ja parhaat palat ajattelin jakaa kanssanne. Aivan mieletöntä tunnelmaa ja kuvia koko lehti täynnä! Kiitos siis Miialle!
Kuvat on suuria tiedostoja, joten ne saa isommaksi klikkaamalla!

 


>17

17.12.2010

>

Tänään lainaus viime joulukuun 16. päivän postauksesta. Tosin minä en ryhdy tällä kertaa mihinkään ihmeellisin hommiin, vaan lähden lievittämään väsymystäni kampaajan tuoliin. Olen ehkä vuodessa hiukan viisastunut, ja oppinut jo ottaa rennommin. 
Stressitöntä päivää sinulle!

“Tänään se iski. Täysin yllätteäen, salaa viereeni hiipien. Takertui hartioihini, istui olkapäilleni ja potki takapuoltani. Yritin puhua sille järkeä. Huusin, anelin ja itkinkin hiukan. Kerroin, että minulla on parempi ilman sitä, mutta ei se uskonut. En pääse siitä eroon. Hiljalleen se nakertaa koloaan ja tekee pesäänsä.

Olisiko se tullutkaan, jos eivät olisi televisiossa hehkuttaneet joulukuun kuudennestatoista. Enää kahdeksan yötä jouluun, ne sanoivat. Ja silloin se iski. -Joulustressi! 

Mutta ainahan se tulee. Ei se mikään yllätys pitäisi olla. Se kuuluu jouluun.


Mistä tuntee joulun?
Sen sanoa voi sanoin muutamin.
Lapset jätti koulun,
ja talossa on kaikki sekaisin.
Eilen hukkasin jo ostoslistan kolmannen,
on kinkku tilaamatta, vielä ehkä ehdin tehdä sen…
Joulutähtikin on ostettava kuusehen,
piilopaikat uudet keksittävä lasten lahjojen.




Siitä tuntee joulun,
kun sula lakka poltti kynnet taas.
Siitä tuntee joulun,
kun radiosta kuuluu: “Rauha maas’!”
Missä joulukorttilista viime vuotinen,
mä tänne laatikkooni aivan varmaan talteen panin sen
– mitä merkitsee tuo villi huuto lapsien…?
Ne on taikinan kai löytäneet nyt piparkakkujen!




Siitä tuntee joulun,
kun öisin unta rauhaisaa ei saa.
Siitä tuntee joulun,
kun aina täytyy mieliin muistuttaa:
mikä Elma-tädin lahja oli viimeinen?
Me hälle annoimmeko kirjan vaiko purkin avaimen?
Onko tyttö vaiko poika lapsi Virtasen;
kuinka lahjan sopivan mä keksin kun mä muista en?




Siitä tuntee joulun,
kun kadonneet on voimat ihmisen.
Siitä tuntee joulun,
kun kiire saapuu ylivoimainen.
Ohi joulu kun on viimein tiedän hyvin sen,
taas kestää kuukausia kaiken tämän unohtaminen…
Siitä joulun tuntee, mutta silti kiellä en:
joulu mielestäin on kaikkein paras, juhla juhlien!


Wikipedia kertoo kappaleesta näin:
Siitä tuntee joulun on Kari Tuomisaaren säveltämä ja sanoittama ikivihreä joululaulu. Sen levytti ensimmäisen kerran Brita Koivunen vuonna 1964. Kappaleen on tulkinnut myös muun muassa Pedro Hietanen.
Kari Tuomisaari sai aiheen joululauluunsa vuonna 1963 lukemastaan joulukiireistä kertovasta runosta Tis the Season to Be Frantic. Tästä joulun kiireisimpien valmistelupäivien kuvauksesta onkin jo tullut kuolematon jouluiskelmä.

Unelmien kiiltokuvajouluun on siis vielä rutkasti matkaa…



Tämä lähtee nyt hommiin.”


{ 16. }

16.12.2010

Eilen tosiaan paistelin joululimput, ja joku ohjetta kysäisikin. Voit klikata ohjeen suuremmaksi ja siirtää sen vaikka wordiin tai tulostaa puhtaaksi. Mikään terveysleipähän tämä ei ole vaikka tumma väriltään onkin. Itseltäni kului tuoretta leipää koko puolikas ihan vain maistellessa. Paksu, tumma ja makea kuori on parasta. Kantapalat menevät kaupaksi. Fenkoli on jolulimpussa kuin kardemumma pullassa; Sitä ei kannata säästellä!
Tänään ei muuta. Paitsi minulla hammaslääkäri, ja illalla muskarin joulukemut. Ja yksi puhelu pitäisi soittaa. Hitsi kun ei voi lykätä asioita ikuisuutta!

Mukavaa torstai päivää!


>15.

15.12.2010

>Tyhjästä nyhjäistyä. Tein olohuoneen ruokapöydälle asetelman periaatteella nyhjää tyhjästä.
Viime vuonna kirppikseltä löytämistäni lasipalloista maalasin osan trendikkään lilahtaviksi. Käytin vessan kaappiin jäänyttä kynsilakkaa. Joskus olen sellaisenkin erehtynyt ostamaan, vaikka en kynsiä koskaan lakkaa, enkä edes kynsiä oikestaan omista. Maalatessa, vai pitäisikö sanoa lakatessa, muistin, miksi kynsilakan käyttö on jäänyt. Hyi sitä hajua ja voi sitä odottelua! Mutta tulipahan tuotteelle kuitenkin käyttöä. Jälki ei ole kovin tasaista, sillä kerrosten kuivumisen odottelu oli turhauttavaa. Märkään lakkaanhan olisi voinut painella vaikka helmiä, tai koristella kuivunutta pintaa jollakin muulla tavalla. Tämä riitti minulle.
Kauniin kaksimetrisen kelottuneen karahkan pelastin ulkoa viime kesänä.
Pienet muotit ovat nekin kirppiksiltä löydettyjä. Laitoin niihin lämpökynttilät ilman metallikuppiaan, ja steariinin sulettua ja levittyä koko muotin leveydelle, lisäsin joukkoon hienonnettua kynttilänjämää. Näin paloaika pysyy pitkänä, eikä sydänlanka pala liian nopeasti.
Tähän asetelmaan olisi sopinut myös trendikäät sarvet, mutta niitä ei tähän hätään ollut. Oliskohan tämä nyt hiukan vähemmän perinteistä joulua?
Keittiössä on jo joululimput kohoamassa. Tänään ajattelin uskaltautua myös ulkoilemaan, paketti nenäliinoja taskuissani.