{ pullantuoksuinen äiti }
En ole pullantuoksuinen äiti, vaikka se niin ihanalta kuulostaakin. Olen itse asiassa leiponut viimeaikoina todella vähän. Pulla ja leipä ovat oikeastaan ainoita, joiden leipomisesta pidän. Kakut ja muut tarkkaan mitattavat taikinat ei ole mun juttu.
Leipomattomuutta voin perustella monellakin seikalla. Tavalliset kiire ja laiskuus ovat varmaan ykkösenä, mutta toisaalta ajattelen, että mikäli meidät olisi luotu jatkuvaan pullansyöntiin, kasvaisi pulla puissa tai pensaissa, eikä sitä ylipäätään tarvitsisi kenenkään leipoa. Kun sitten leivotaan, käytetään kunnolla voita ja sokeria, ja ollaan sitten lopun edestä syömättä. Pullasta ei ole kevennettyä versiota, se on sitten jo sämpylä. Toisaalta arki sisältää myös ne päivät, joina perheelleen haluaa haistattaa jotain ihan muuta kuin tuoreen pullan tuoksua.
Niin tai näin, tänään aamulla laitettiin taikina kohoamaan ja leivottiin kasa kanelipullia. Miksei laskiasipullia, syy on ihanien kanelipullavuokien, jotka sain ystävältäni. Voiko noita vastustaa!
Puolen litran taikina riittää hyvin. En omista yleiskonetta ja vaivaus hoituu käsivoimin. Tällä leipomisen määrällä se ei ole koskaan tuottanut ongelmaa, mutta tietysti Kitchenaid olisi tervettullut tähänkin keittiöön. Muita koneita en huoli, koska ne ovat rumia, ja vaatisivat säilytystä kaapissa. Ja sitä kaappitilaa kun ei ole.
No, ei ehkä pullantuoksuinen äiti tai vaimo, mutta eipä tuossa maanatai aamuna papiljotit päässä pullaa leipoen ihan feministiolokaan ollut. 🙂 Varsin hauska aloitus viikolle!
Tulipas kuvapläjäys! Pahoittelen…
Reipasta viikon aloitusta kaikille!
***
{ 16. }
Eilen tosiaan paistelin joululimput, ja joku ohjetta kysäisikin. Voit klikata ohjeen suuremmaksi ja siirtää sen vaikka wordiin tai tulostaa puhtaaksi. Mikään terveysleipähän tämä ei ole vaikka tumma väriltään onkin. Itseltäni kului tuoretta leipää koko puolikas ihan vain maistellessa. Paksu, tumma ja makea kuori on parasta. Kantapalat menevät kaupaksi. Fenkoli on jolulimpussa kuin kardemumma pullassa; Sitä ei kannata säästellä!
Tänään ei muuta. Paitsi minulla hammaslääkäri, ja illalla muskarin joulukemut. Ja yksi puhelu pitäisi soittaa. Hitsi kun ei voi lykätä asioita ikuisuutta!
Mukavaa torstai päivää!































