{ pitkästä aikaa }

23.1.2012
Vierähti tovi ilman blogimaailmaa. Ei suinkaan koko aikaa sairastellessa, vaan ehkä enemmänkin siinä toipumisessa ja arkeen paluussa. Oli asioita hoidettavana, sosiaalinen elämä ja moni muu juttu, jotka vaativat hetken jonkinlaista ajan takaisin kirimistä.
Nyt, ystävien seurasta piristyneenä ja lenkkipolulle palanneena tunnen oikeastaan olevani terveempi kuin aikoihin. Miten arjen yksinkertaiset jutut ovatkin ne kaikkein tärkeimmät!
Haahuilupäivien aikana käytin energiani asioiden ajatteluun ja haaveiluun. Mitä kaikkea pääkopassa pyöriikään kun antaa itselleen aikaa vain olla! (Suunnittelin esimerkiksi mielessäni täydelliset häät, päättäen haaveiluni siihen tosiseikkaan, että olen jo onnellisesti naimisissa.)
Sain myös järjettömän siivous ja raivauspuuskan (oletettavasti se menee tuttuun tapaan taas pian ohi), rikoin kameran objektiivin (lempparini) ja laadin jonkinlaista, jos ei nyt viisivuotissuunnitelmaa, niin ainakin yksivuotissuunnitelmaa.
 Pitenevistä päivistä nauttiminen ja ulkoilu lumisissa maisemissa antavat energiaa. Joskin olen jo uneksinut maasta puskevista narsisseista ja kevätkeleistä. Kaikki kuitenkin aikanaan, pääasia, että suunta on kohti valoa!
Pikku hiljaa myös tulevat muutokset, kuten paluu “aikuisten maailmaan” pitkän kotona olon jälkeen, alkavat tuntumaan kiehtovilta. Onko itsekästä haaveilla farkkujen ja villatakin vaihtamista siistimpiin vaatteisiin, ja odottaa villasukkien ja ulkoilukenkien korvaamista korkojen kopinalla. Toivottavasti ei.
Lauantaina tein yövieraille suloisen tulista bataattikeittoa Niinan ohjetta mukaillen. Maku senkun vain parani parissa päivässä, tosin ensi kerralla en taida olla malttamatta korvata koskenlaskijaa vuohenjuustolla! Normaalisti hiilarit ei kuulu lounaslautaselleni, mutta ulkoilun päälle kuuma keitto on täydellinen vatsantäyte.
Joten täällä taas. Mielessä monta juttua, joista oli tarkoitus postata tammikuun aikana.
Voi olla että tulee kiire!
Leppoisaa maanantai iltaa. Minä menen pakkaamaan jumppakassini, ja annan pepun huutaa taas hoosiannaa!
***

{ joulureseptejä }

15.12.2011
Ihan tunnen olevani oikea Teija Sopanen, kun tälläisiä tänne kirjoittelen. 🙂

Jeps, mutta tässä niille jotka ohjeita pyytelivät:
Lanttulaatikko
1kg kuorittua ja paloiteltua lanttua
(varaa ainakin kaksi kiloa, jotta saat kuorittua kunnolla)
2dl korppujauhoja
1,5-2dl kermaa
2 pientä munaa
1dl siirappia
n.1rkl suolaa
ripaus valkopippuria
loraus keitinlientä
Uuniin laitettaessa pinnalle kanelia ja voinokare
Keitä lantut suuressa kattilassa. Anna kiehua hiljalleen useita (itse keitän n. 10-12h) tunteja, anna hautua vielä kannen alla lieden jälkilämmöllä yön yli.
Säästä keitinlientä.
Survo lantut, ja sekoita joukkoon muut aineet.
Anna seoksen vetäytyä hetki ja testaa koostumus lusikan kärjellä:
Lusikasta jää nippa nappa lovi seoksen pintaan. Mikäli massa on liian kiinteää lisää keitinlientä.
Tee mielummin mehevää kuin kuivaa lanttulaatikkoa!
Voit pakastaa massan, sulattaa ja paistaa jouluaattona  175℃:ssa n. 1-1,5h
Tee pintaan kuviointi lusikan kärjellä, ripottele kaneli ja lisää voinokare (tai pari)
Itse pakastin Valion Aino-jäätelörasioissa ja tästä ohjeesta tuli kaksi täysinäistä rasiaa. Pienelle porukalle siis kaksi näpsäkän kokoista lanttulaatikkoa.

Porkkanalaatikko

0,5kg kuorittuja porkkanoita

1,5dl puuroriisiä
5dl vettä
5dl maitoa
2 munaa
0,5rkl suolaa
1-2rkl siirappia
ripaus valkopippuria
ja paistettaessa pinnalle nokare voita
Kuori ja keitä porkkanat
Keitä riisi kannen alla niin, että kaikki neste on imeytynyt
Jäähdytä porkkanat ja riisi (vie kattilat esim. ulos)
Survo porkkanat, ja lisää joukkoon muut aineet maito kuitenkin viimeisenä
Pakasta massa, ja kypsennä sulanut seos aattona 175℃:ssa n. 1-1,5h
Ohjeesta tulee sama määrä kuin lanttulaatikonkin reseptistä.

Terveisiä Emilian Keittiöstä, vaviskaa Saarioisten äidit!


{ päivä keittiössä }

13.12.2011
Jees, joulu tulee sittenkin. Oikea fiilis saapui yön aikana, ja tämä päivä onkin mennyt visusti keittiössä hääräillessä.
Porkkanalaatikot valmiina, ensimmäinen erä joululimppuja leivottu ja lantut hautumassa huomiselle.
Joulukoristeitakin ripsoteltiin hiukan sinne tänne, suurin osa kai Niilon huoneeseen.
Litra glögiä, rasia Bandan perinteisiä ja Jouluradio. Siinäpä se salainen ase. 🙂
Helppo hymyillä kun hommat on tehty. Nauravan limpun kohtalo on päätyä iltapalapöytään. Että mä rakastan joulua! Varsinkin tätä syömistä!
 Limppureseptiä klikkaamalla pääset lukemaan ohjeen suurempana viimevuotisesta postauksesta. Makea ja mausteinen leipä on kiva vieminen joulun alla. Suosittelen lämpimästi upottamaan sormesi taikinaan. Paitsi tietysti jos karppaat….
Mukavaa Lucian päivän jatkoa!
***

{ juhlitaan isiä }

13.11.2011
Herätettiin isi aamulla laulamalla ja annettiin pienet paketit. Aamupala isin makuun, omaani ehkä hiukan liian äklö. Tänään onnitellaan isoisät ja isoisoisät. Lisää makeaa siis tiedossa.
Palaan edellisen kommentteihin myöhemmin.
Suloista sunnuntaita, ja onnittelut kaikille isille!
 
 
****

{ maanantain makeat }

26.9.2011
Viikonloppu vierähti ilman bloggailua. Kaikenlaista, tärkeää ja turhanpäiväistäkin. Eli on sitä elämää blogin ulkopuolellakin! Tosin lähinnä se keskittynyt pyykinpesuun ja muihin kotitöihin. Toivottavasti kuitenkin jotain sellaistakin sain vireille, että siitä riittäisi blogiin asti. Katsotaan, toivotaan!
Maanantai on tavallinen siivouspäivä. Ja aina kun olen saanut siivottua, tekee mieli palkita itsensä ja päädyn leipomaan. Ei ollenkaan järkevä työjärjestys, sillä kettiö on taas jauhopölyn peitossa.
Biscotit ovat hyviä pikkumakeita kahvin ja teen seuraksi. Kanelilla, kardemummalla ja manteleilla saa arkisemman version, suklaa ja muut ekstrat tekevät pikkuleivästä juhlaisamman.
Nopeasti googletin, ja tulin siihen tulokseen, että kaikissa biscottiohjeissa on sama runko. En siis viitsi nyt ohjetta erikseen kirjoittaa.
Aurinkoista alkavaa viikkoa!

{ sillä aikaa }

14.9.2011

Sillä aikaa kun ulkona on pauhannut mahdoton syysmyrsky ja blogissa on ollut hiljaista, olen viritellyt omaa pyörremyrskyäni täällä sisätiloissa. En tiedä, voiko puuhailujani kutsua siivoamiseksi, koska koko talo on oikeastaan sekaisempi kuin ennen projektin aloitusta, mutta toivon todella, että lopputulos on jotain muuta.

Yritän nimittäin siivoilla kaappeja tyhjäksi. Haluan kaiken tarpeettoman rojun pois nurkista, tilaa hengittää. Auton tavaratila on täynnä kierrätykseen menevää romua, kun en ole saanut aikaiseksi mennä tyhjentämään kuormaa. Romun lajittelu kaatosateessa ei nyt oikein huvita. Tai siis ylipäätään sen romun työntäminen säiliöihin, kun keräyspisteen pihassakin lainehtii.
Luonnon armoilla siis tämäkin projekti!
Luonnon armoilla on myös kroppani, joka kärsii/nauttii kaikista syysherkuista.
Vain mustikkakuvia, koska juuri nyt arjen reality ei ole kovin hääppöistä kuvattavaa.
Piirakan ohjeen olen joskus kirjoittaut tännejos jotakuta kiinnostaa.
Syntisen hyvää – tämäkin.
Tunnelmallista syysiltaa!
***

{ blueberry muffins }

07.9.2011
Leivottiin tänään mustikkamuffinit. Ohje on sama, jota käytettiin omenaisiin. Maistuu mainiosti kylmän maidon kanssa. Häviävät pöydältä huomaamatta. Lähinnä omaan suuhuni.
Myös syksyn ensimmäinen calluna löytyi kukkakaupan pihasta. Nautitaan siitä hetki sisällä, koska kukaan ei ihaile kasvia ulkona vesisateessa.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

{ ähky }

21.8.2011

>

Ei bloggaamiseen, eikä sisustamiseen, vaan ihan yksinkertaisesti ylensyömisestä!
 Olen kokeillut sekä uudet, että vanhat omenareseptit, maistellut, maistellut lisää ja sitä rataa…
Seuraavan viikon ajan meillä syödään omenat omenana. Päätetty!
Syksyn tullen sunnuntait alkaa taas tuntua sunnuntailta. Viikkoon alkaa pikkuhiljaa muodostua taas arkirutiineja. Pidän siitä.
Ehkä miellyttävin tapa lopettaa viikko, ja alkaa suunnitella uutta, on katsoa telkkarista vanha kunnon Hercule Poirot. Mitäpä jos ottaisi syksyn tavoitteeksi opetella pelaamaan bridgeä!
Ensi viikolla kai ilmestyy kansalaisopiston ohjelma. Tekisi mieli kokeilla jotain uutta, yllättää itsensä ja kehittää uusia taitoja.
Ehdottomasti syksyisiä ajatuksia.
Kaikkea hyvää alkavaan viikkoon!

{leivontapäivä}

20.8.2011

 

Lupasin muffinien ohjetta, ja tässäpä sitä tuleekin!
Nämä herkkuset eivät sisällä lainkaan voita, tai muita kovia rasvoja, vaan leivontaan on käytetty auringonkukkaöljyä. Ihan rypsiöljykin käy, mutta sattui nyt vaan tuo pullo käteen.
Leseet ja manteli antaa muffineihin ainakin terveellisen vivahteen, ja sokerin määrää voi hiukan ohjeesta pienentää, jos haluaa terveellisemmän vaihtoehdon. Eli enemmän sellaisen aamiaismuffini tyyppisen.
Nyt kuitenkin ihan kaikilla herkuilla. Päälle sirottelin vanilja- ja tomusokeri sekoitusta.
Leseinä käytin neljän viljan lesesekoitusta, mutta mikä vain käy, mitä kaapista sattuu löytymään.
Amerikkalainen muffinivuoka on mielestäni paras. Taikina on melko juoksevaa, ja muffinien on tarkoitus olla suuria. Pätkällä mieleistä nauhaa vuoka saa hiukan ilmettä.
Kirjoitin ohjeen kahteen kuvatiedostoon, ja ne saa klikattua isommaksi, mikäli kiinnostaa.
Nyt kävelylle, koska olo on aikas ähky!
Mukavaa lauantai iltaa kaikille! 
***

 


{ ei joka päivä }

11.8.2011
Ei aina ole hauskaa tai kivaa. Joskus on päiviä, jotka haluaisi unohtaa, ja päiviä joiden yli olisi ollut mielekästä hypätä. Joskus tuntee riittämättömyyttä tai yksinäisyyttää, joskus mikään ei vain kiinnosta.
Onneksi on hyviäkin päiviä. Onneksi enemmän kuin huonoja.
Ja onneksi on päiviä kuten tämä;
Hyvää seuraa, ystävän läheisyyttä, sekä jaettuja iloja ja suruja. Päiviä jolloin naurattaa ja itkettää. Suunnitelmia tulevalle, hyviä hetkiä nyt ja tässä.
syksyn ensimmäinen omenapiirakka
kahvia
pikkujouluaikatauluja
tyttöjen leffailta suunnitelmia
vatsa täynnä makeaa
iloista naurua
ystävän seuraa
housut Sirup
paita Odd Molly
toppi H&M
Näitä tänään.
Ja taas jaksaa huonommatkin päivät.
***