{ havahtuneena }

11.7.2012

Ajatella; Viikko ilman blogia, lähestulkoon ilman koko tietokonetta ja puhelinta. Olen lomaillut! 🙂
Täytynee myöntää, että on tehnyt hyvääkin. Olen nollannanut ja levännyt. Lukenut ja laiskotellut. Leiponut, laittanut ruokaa ja perannut ne 30 litraa mansikoita pakastimeen. Enkä oikeastaan ole kaivannut edes kummoisiakaan kesäkelejä. Sadepäivinä on ollut hyvää aikaa selvitellä vaatehuoneen kaaosta ja sekalaisia lelukoreja.

Lupasin miehelle “keskiviikon kunniaksi” pitsaa. Sitä siis tarjoilaan nyt. Itsekin kaappasen osani, ja painun sohvan nurkkaan katsomaan leffaa. Näihin tunnelmiin onkin oikeastaan ihan kiva lopetella viikon mittainen “blogikesäloma”. Huomenna uusin jutuin ja varmasti levänneenä 🙂

Mukavaa ja tunnelmallista iltaa teillekin. Melkein tekisi mieli nostaa tunnelmaa vielä kynttilöitä poltellen, mutta kun asunto on viimein saatu hiukan viileämmäksi, luulen kynttilöiden lähinnä vain latistavan tunnelmaa 🙂

 


{ aamukahvia }

30.6.2012

Aamupalan kanssa tökkii pahasti, mutta ilman kahvia ei käynnisty mikään päivä. Viikonlopun kunniaksi hiukan erilainen aamukahvikokemus, nimittäin Starbucksin Ready-to-drink-juomien maistelua.
Joku varmaan muistaa starbucks tuli meille -postaukseni reilun vuoden takaa. No, näköjään aina kannattaa toivoa, tosin hiukan viiveellä tuolla päässä näitä toiveita täyttävät. 🙂

Ei varmaan tarvitse erikseen kertoa, että nämä maistuvat taivaalliselta. Ja suosittelen muuten maistamaan uutta Vanilla-makua. Tämä tulee olemaan mun kesäherkku 2012!

Reipasta launatai aamua!

Sumpit saatu blogin kautta….

 


{ helppo piirakka }

09.6.2012

Joku jo ehtikin eilisessä postauksessa kysyä raparperipiirakan ohjetta. Vanhat blogin lukijat varmaan muistaa, että mulla on yksi älyttömän helppo ja hyvä piirakkaohje, jota voi muokata moneen tarkoitukseen. Koska jostakin syystä, en vanhaa reseptipostausta täältä Bellasta löydä, laitan ohjeen uudelleen. Tämä on siis tosi tosi helppo ja yksinkertainen piirakkataikina, johon ei tarvita vatkaimia tai muita koneita. Kulho, nuolija ja mitta riittävät. Tarkoittaa siis pientä tiskimäärää myös! 🙂 Onnistuu jokaiselta ja valmistuu nopeasti!

Helppo marja-/hedelmäpiirakka

1,5dl sokeria

3dl vehnäjauhoja

1tl soodaa

1dl piimää

1,5dl voisulaa/juoksevaa margariinia

 Pinnalle marjoja, raparperia, hedelmiä ym. Sokeria maun mukaan.

***

 Sekoita kuivat aineet keskenään.

Lisää rasva ja piimä. Sekoita.

Levitä voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan. Lisää marjat, tai omenalohkot päälle. Ripottele päälle sokerit ja kanelit ym.

 Paista 175 asteessa n. 20-25 minuuttia.

Sama taikina muuntuu helposti omena-, mustikka- tai vaikka raparperipiirakaksi. Kaveriksi vaniliajäätelöä tai -kastiketta. Nam!

Leppoisaa lauantaita!


{ perjantaiset }

08.6.2012

Aika ulkoilmapainotteinen päivä, kiitos auringonpaisteen. Perjantai on ehkä tällä hetkellä viikon paras, koska se on meidän play date -päivä. Tavataan perjantai aamuisin porukalla leikkipuistossa,  ja aamupäivä hurahtaa ohi melkein varkain.
Meillä on leikkipuistomme lähellä aika ihana kesäkahvila, vanha sähkömuuntamo. Myönnetään, kävin tänään ensimmäisen kerran (olen aivan pihalla paikallisista nähtävyyksistä ja hienouksista). Jospa ottaisi kesän tehtäväksi tutustua kotiseutuunsa. Ei huono idea ollenkaan!
Joka tapauksessa, valkosuklaakakku kyllä kruunasi play date perjantain 🙂

Sainpa aamulla auton tavaratilaan myös kasan raparperia. Viikonloppuna tiedossa herkuttelua, piirakalla aloittaen. Piirakkavuokakin löytyi sattumalta vanhemmiltani ennen, kuin ehdin kääntää koko varastoitua omaisuuttamme. Luksusta!

Niin, ja korallit pöksyt in action! Löytyy Zarasta, sieltä teiniosastolta 🙂

Viikonloppuna tiedossa pikkukaupungin kesäjuhlaa. Ja meillä todennäköisesti evakkomatka. “Kaupunkiasumisen” haittapuolia 🙂

 


{ lauantai iltaa }

19.5.2012

Kisakatsomoa vai nimipäivien juhlintaa? No ei oikeastaan kumpaakaan, vaan rentoa olemista ja vapaasta nauttimista. Odotellaan ystäviä kylään. Pientä suolaista, suklaakakkua, hedelmiä ja marjoja. Pillimehua ja muumikeksejä. Kahvia, viiniä ja olutta. Viimeisen ostaminen olikin eksoottinen elämys. Tajusin, etten ole ennen ostanut olutta! Hetken hyllyjen välissä pyörittyäni kilautin kaverille. Viininhakureissu sujui ongelmitta…. 😉

Aurinkoista lauantai iltaa! Ja hauskaa nimipäivää kaimat, sekä Emmat, Milat, Amaliat, Emmit, Miljat, Milkat ja Millat 🙂

Niin, ja sanotaanko vaikka, että:
“Hakkaa päälle, pohjanpoika!”


{ leivon leivon leipäsiä }

11.5.2012

Perjantai illan kunniaksi herkkuja mahan täydeltä. Lopun keiton jatkeeksi leivoin foccaciaa. Parasta leipää maan päällä!

Oikeesti mulla ei ole tähän mitään ohjetta, ja teen leivän aina mututuntumalla. Ja joka kerta siitä tullee erilaista.
Jos nyt jotain raapaisen tähän, niin ohje saattaisi näyttää hyvinkin tältä:

***

3 dl vettä
1 vajaa pussi kuivahiivaa
0,5 tl suolaa
0,5-1 dl oliiviöljyä
5-6 dl vehnäjauhoja (taisin laittaa nyt hiukan liikaa)

Levitä taikina uunipellille leivinpaperin päälle.
Voitele pinta oliiviöljyllä, töki mustia kivettömiä oliiveja taikinaan ja ripottele päälle kunnolla sormisuolaa.
225°C / 15min
Sivele leivän pintaan heti uunista ottamisen jälkeen rosmariinilla maustettua oliiviöljyä.

***

Huomiseksi tiedossa kiva päivä Helsingissä. Siitä sitten lisää toisella kertaa. Nyt hauskat perjantai illat, ja tsemppiä Suomi!

 

 


{ helppo arkiherkku }

08.5.2012

Arjen pelastajia ovat ruokalajit, joita voi valmistaa kerralla sen verran enemmän, että vähintään parin päivän ruokadilemma ratkeaa yhdellä iskulla. Monesti samaa ruokaa syödään meillä kyllä useampikin päivä. Säästää aikaa, energiaa ja vaivaa. Keitot, ja varsinkin sosekeitot, ovat tässä taloudessa suosittuja, ja erilaisia variaatioita kokeillaan jatkuvasti. Ehdoton ykkönen on kuitenkin chili-bataattikeitto; Sopivan makea ja tulinen yhdistelmä.

Suuri kattila täyteen kuorittua ja pilkottua bataattia (reilu pari kiloa), mukaan muutama peruna samoin käsiteltynä. Keitä kypsiksi suolalla maustetussa vedessä.
Kaada keitinliemi talteen, ja soseuta kasvikset. Lisää joukkoon pari purkkia ruokakermaa, chilikastiketta (spice upin tulinen chilikastike on hyvää, mutta  aika vahvaa, joten kannattaa aloitaa ihan teelusikallisesta), ja lisää keitinlientä tarpeen mukaan, jotta keitto notkistuu.
Päälle esimerkiksi vuohenjuustoa ja oksa timjamia. Nam!

 


{ sunday morning }

06.5.2012

Ei ole kiire eikä hoppu minnekään. Parasta sunnuntaissa. Niinkin kivaa, että joka-aamuisen kahviannoksen lisäksi nautitaan maailman epäterveellisintä pannaria omatekoisen mansikkahillon kera. Elämä maistuu!

Pannari:

4dl vehnäjauhoja

1,5dl sokeria

1tl leivinjauhetta

1tl suolaa

1tl vaniljasokeria

8dl maitoa

2 kananmunaa

100g sulatettua/juoksevaa margarinia

200-225°C ja puolisen tuntia

Ohje ei sovellu karppaajalle tai muuten niuholle terveysintoilijalle. Nautiskelijalle sitäkin paremmin!


{ eiliseltä }

27.3.2012

 

Vietin tosiaan eilen kivan päivän Helsingissä erilaisten blogiyhteistöiden parissa. Kun matka on näinkin pitkä, yritän sopia juttuja mahdollisimman paljon samalle päivälle, ja eilinen täyttyi kyllä tosi mukavasti. Aamu viideltä ylös ja matkaan, ja vasta seuraavan vuorokauden puollella palasin “majapaikkaamme” ja nopeasti tosi väsyneenä kaaduin sänkyyn. Mutta enpä valita, oikein ihana päivä tuli vietettyä!
Päivän loppuhuipentuma oli ehdottomasti me&i:n järjestämä blogitapaaminen Helsinki Day Spassa. Hemmotteluilta äideille oli samaan aikaan sekä rentouttava, että herskyvä. Koolla oli kiva joukko elämäniloisia bloggareita, ja nauru täytti tilan nopeasti. Suuri kiitos siis jälleen meandin tytöille, Annalle ja Venlalle. Oikein ihana tilaisuus jälleen! Ja kiitos ihanat bloginaiset, oli ilo tavata teitä!
Illan ohjelmaan kuului superhyvät syötävät ja juotavat, rentouttavaa hemmottelua, ja tietysti: Tutustuminen me&i:n uuteen, huomenna ilmestyvään mallistoon, kauden muihin suosikkeihin, ja saimmepa hiukan kuulla myös tulevasta syksystä.
Kuvaamisen kannalta tunnelmavalaistu tilamme ei ollut paras mahdollinen, mutta kuten tähänkin asti, näitä vaatteita vilahtelee blogissa jatkossakin. Ja tosiaan kannattaa heti huomenna kurkata malliston suloiset uutuudet!
Päivän muuta antia tulee esiin blogissa varmasti kevään mittaan. Aurinkoa teille!  Täällä ainakin paistaa oikein kunnolla!
***

{ sunnuntai ruokaa }

26.2.2012

Itse tehty pitsa on mun ehdottomia lemppariruokia. Pitsaa pitää paistaa vähintään kerran viikossa, tosin meillä herkutellaan välillä useamminkin. Mitään yhteistähän sähköuunissa paistetulla kotipitsalla ja aidolla italialaisella pitsalla ei ole, mutta omana ruokalajinaan tämä on ehdoton makunautinto. Ja peittoaa varmasti 6-0 kaikki kebab-pizzerioiden fantasiat!

Teen pitsapohjan aina durumvehnäjauhosta. Tavallisesta ei saa alkuunkaan yhtä maistuvaa. “Tomaattikastikkeen” korvaan oliiviöljyn, tuoreen basilikan ja tomaattipyreen sekoituksella, jonka maustan suolalla ja mustapippurilla. Jos oikein villiinnyn, saatan heittää sekaan valkosipualia. Yleensä en villiinny.
Mulla on kaksi ehdotonta täytelempparia, joista toista tehdään siis viikottain, ja välillä valmistan molempia. Kuten tänäänkin, uunissa paistuivat pitsat sekä ilmakuivatulla kinkulla, että espanjalaisella chorizo-makkaralla. Jälkimmäinen tietysti rutkasti rasvaisempi vaihtoehto, jos joku jaksaa moisesta välittää. Itse en välitä, maku ratkaisee tässäkin.
Mozzarellaa löytyy molemmista pitsoista reilusti. Kirsikkatomaatit ja sipuli kuuluvat nekin vakiotäytteisiin. Kinkun seuraan mahtuu oliivit, ja pitsa saa heti uunista tullessaan rucolaa niskaansa. Chorizo pitsan viimeistelyyn riittää pelkkä tuore basilika.
Hyvä punaviini kruunaa aterian kuin aterian. Onhan se olo aika ähky näiden jälkeen, mutta onko sillä näin sunnuntaina niin kovin edes merkitystä. Tosin, mies ehdotti ravintolaa kun illalla palailee kotiin. Pitää ehkä avata housun nappia, tai pukeutua mukavaan ja joustavaan.
Maistuvaa sunnuntaita kaikille!
***