{ joulu on juhlan aikaa }

16.12.2013

Joku jonkun postauksen yhteydessä kysyikin, voisinko kertoa perheemme juhlatraditioista ja perinteistä. Vastasin tuolloin, ettei meille ole ehkä vielä muodostunut perinteitä, ja syvälle juurtuneita tapoja. Olemme nuori perhe, joka tavallaan vuosi vuodelta, luo omaa tapaansa juhlia ja viettää juhlapyhiä.
Kuten oli puhetta, viime joulu meni todellisella alisuorittamisella. Raskauden loppuvaihe ja syksyn muutto söivät energiaani, ja joulu meni omalla painollaan nauttien muiden laittamasta ruuasta. Mutta viime vuonna teimme myös päätöksen tämänvuotista joulua ajatellen; Vietämme joulun kotona.
Käytännössä tämä tarkoittaa nyt sitä, että aaton puuroreissu vanhemmilleni jätetään ohjelmasta, samoin kuin ruokailureissut parilta seuraavaltakin päivältä. Teemme kaiken ruuan itse, ja olemme ilmoittaneet, että pöytäämme mahtuu ruokailijoita.
Sinänsä tämä päätös ei tuota työtä sen enempää kuin edellisinä vuosina, koko joulun menun kun olemme aikaisemminkin laittaneet itse. Tällä kertaa tuosta vaivasta tulee ehkä nautittua enemmän, ja ruokaa menee hukkaan vähemmän. Onhan täysin järjetöntä puhista keittiössä marraskuusta lähtien, jos aikoo ehtiä syödä omatekoista jouluruokaa vain aattoiltana!

lumoan 3

Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen joulu tuntuu nyt stressittömältä. Huoli siitä, että sukulaisten pöytiin istutaan tasapuolisesti, ja joulu menee lasten ja lahjojen pakkaamisessa autoon, on poissa. Tunnen helpotusta! Uskon, että tämä päätös oli kannattava, joskaan ei välttämättä joka taholta ymmärretty. Mutta, kuten sanoin, olemme nuori perhe, ja nyt on meidän aikamme luoda omia jouluperinteitä, ja etsiä omaa ja oikealta tuntuvaa tapaa viettää yksi vuoden suurimmista juhlapyhistä.

lumoan 2

Ensimmäistä kertaa joulu on myös vapaata töistä. Tähän saakka mieheni on ollut jokaisena jouluna töissä. Ensimmäistä kertaa aiomme myös ehtiä yhdessä perheen kesken joulukirkkoon ja hautausmaalle. Ja tiedättekö mitä! Odotan joulua enemmän kuin koskaan! Odotan sitä, että on lupa vain olla. Olla kotona, ottaa rennosti. Nauttia siitä, että kaapit tursuavat valmista ruokaa, sitä ruokaa, jota on vaivalla tehty, ja johon on kulutettu paljon rahaa. Aikaa nauttia suklaasta ja kirjasta. Olla läsnä lapsille ja levähtää hetki myös itse.

Puhtaat lakanat, kevyt siivous ja viimeistellyt yksityiskohdat kynttilöineen ja kukkasineen tuovat joulun kotiin. Joulukuusi, hiljalleen lisääntyvät koristeet ja joulupukin odotus, ne ovat tärkeitä lapsille. Pipareita voidaan leipoa jouluna lisää, tai yhtälailla vaikka limppuja. Kaikki se aika, joka on ennen käytetty autossa istumiseen, tai lähdön tekemiseen, on nyt aikaa omalle perheelle.

lumoan 1

Avasin yhden joulupaketin jo hiukan etuajassa, mutta onneksi tein niin. Rennon joulun aion nimittäin viettää uudessa Lumoan -mekossani. Trikoomekko kaipaa seurakseen vain paksut sukkahousut ja lämpimät villasukat. Juhlavampaa kuin verkkarit tai pyjama, mutta mukavuudesta ei tarvitse tinkiä. Siinäpä se tämän joulun idea kiteytettynä onkin; Mukava juhla, sellaisen aiomme viettää!

Mekko blogin kautta saatu ⎜Lumoan

Kiitos, Suvi ❤


{ getting ready }

15.11.2013

Taas mennään! Huomenna juhlitaan Indiedaysin blog awards -juhlaa, ja meno on tämän päivän (ja vähän jo eilisenkin) ollut sen mukaista. Asu alkaa olla alusvaatteita myöden (kiitos Sokoksen palvelevan henkilökunnan) valmiina, ja nyt pitäisi käyttää loppu energia ja järki laukkujen pakkailuun, ja muuhun, itse matkustamiseen liittyvän, oheisohjelman hoitoon.

Ennen kuin tavarat sujahtavat laukkuun, pieni makupala tulevasta asusta. Tällä kertaa lupaan ja vannon, että kunnollinen asukuva saadaan blogiinkin asti! Laukkuna jälleen Designiston Sain Laurent Belle Du Jour leather clutch. Iiiik, ne on vaan niiiin ihania! Meilasittekin hiukan kysymyksiä Designiston palvelusta, ja koitan palailla niihin myös erillisessä asupostauksessa.

Nyt kiireellä hoitamaan hommat kuntoon, ja viikon viimeisen treenin kimppuun!

ready inspiration id awards getting ready juhlimaan

Ihanaa viikonloppua! Ja hei, tosi kiva nähdä teitä kollegoita huomenna!

Pusspuss!!!


{ kiireisen viikon lopulta }

08.11.2013

Ajattelin lokakuun tehdessä loppuaan, että hyvä niin, josko arki tästä jo rauhoittuisi ja kiireet tasoittuisivat. Valitettavasti marraskuun ensimmäinen viikko ei tuonutkaan toivottua helpotusta, ja elo onkin jatkunut kohtalaisen aikataulutetusti. Aika on muovailuvahaa, sanoi joskus omaani viisaampi suu. Totta, valintoja on tehtävä, tunnit on saatava joustamaan.
Joku varmaan muistaakin kun puhuttiin keväällä siitä päivittäisestä tunnista. Yksi tunti liikuntaa. Joka päivä. Tunti omaa aikaa. Se oli lupaus, ja samalla haaste, jonka heitin teille. Kevät on ohi, mutta oma haasteeni jatkuu. Vaikka loppukesästä asiat muuttuivat ja liikkuminen jäi, herättelin syksyn tullen itseni jälleen liikkeelle tajuttuani, miten huonoon kuntoon olin päästänyt itseni. Ei paitsi fyysisesti, vaan henkisesti myös. Seinät kaatuivat niskaan ja olo oli rättiväsynyt. Herätyksenä toimi neuvolareissu, jossa vastasin terveydenhoitajan kysymykseen “on mulla joka viikko 60 minuuttia omaa aikaa”. Kalenterit ja arki laitettiin uuteen järjestykseen, ja nyt omaa aikaa on joka päivä. Vähintään se tunti, mutta välillä enemmänkin. Vahan muovailuun tarvittiin tervettä järkeä ja itsekkyyttä. Luopumista jostain, kuten aamun unista tai illan sohvapötköttelystä. Ja lopulta se ei edes ole niin kovin vaikeaa! Riittää että päättää. Silloinkin, kun tuntuu, että pitäisi ehtiä tuhannen muutakin juttua.

friday outfit 3

Perjantain tullen voi siis yhtä hyvin huokaista helpotuksesta, kun yksi arkiviikko on viety kunnialla läpi, mutta myös kiittää itseään oman hyvinvointinsa vaalimisesta. Välillä arjesta on vain uskallettava hypätä ulos!

friday i'm in love

Tänään aion palkita itseni lasillisella hyvää viiniä ja pötköttelyllä sohvalla villasukat jalassa. Olen totisesti sen ansainnut!

friday outfit

teeppari ⎜H&M
pöksyt ⎜Day Birger et Mikkelsen
kengät ⎜Tiger of Sweden
Korvikset ja kaulakorut ⎜Pernille Corydon ⎜blogin kautta saadut
tukka ⎜pesemättä
villakoirat ⎜lattialla
Kaikkea ei ehdi millään!

Ihanaa perjantaita!!!!


{ ollaan vaan }

04.11.2013

Niin kuin Ellun kanat tai jotain. Pitäisi tehdä vähän sitä ja tätä, mutta tänään houkuttaa enemmän vain olla.
Mutta ei tämä laiskuutta ole, ei suinkaan! Nyt on vaan jouluvaihde päällä, ja siihenhän kuuluu oleellisesti tunnelmointi! Ajateltiin aloittaa joulustelut, ja leipoa iltäpäivällä pipareita. Poltellaan kynttilöitä ja tunnelmoidaan, parasta tekemistä tälläiselle sadepäivälle, siitä ei pääse mihinkään! Elisen päivän käytin niinkin hyödyllisesti, että pinnailin Pinterestistä jouluinspistä Christmas -taululleni. Niin, ja ostin ensimmäisen joululehden ja kirjoitin joulun menunkin ylös. Hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty, eikö!?

oloilua

Lantlivin jouluisesta numerosta iskin silmäni tuohon ruokailutilan kuvaan. Mulla olis musta suuri ruokapöytä varastossa, kunpa vain saisi keittiön kuntoon, ja laminaatin tilalle sen vaalean puulattian. Jotain tuon kaltaista fiilisä olis kiva lähteä tavoittelemaan. Ikean hauskat tuolit ja lämpimät porontaljat pomppasivat ostoslistalle nekin. Pitkästä aikaa sormet syhyävät todella sisustamaan!

oloilua3

Mikäli teillä on tekemisen puutetta, niin muistakaan ainakin osallistau kivoihin kisoihin: Philipsin Wake-Up light kilpailu ja Hobby Hallin jouluarvonta ovat molemmat yhä käynnissä. Arjen kaunistamsien etsintä on sitävastoin päättynyt, ja ilmoittelen teille vielä tämän päivän aikana, ketkä kolme onnekasta voittivat Lotus Emilian ja Vallilan palkintopaketit! Pysykää siis kuulolla!

oloilua2

Seuraavaksi vuorossa kerhokuljetusta ja päikkärihiljaisuutta. Taidan kaivaa vanhatkin joululehdet esiin. Kun kerran joulua kohti mennään, niin mennään sitten kunnolla!

Mahtavaa viikon alkua kaikille!


{ paljon }

27.10.2013

Paljon on mahtunut yhteen viikonloppuun. Liikuntaa, löhöilyä, Ikeassa käyntiä, hyvää ruokaa ja leppoista tunnelmaa. Sopivassa suhteessa kaikkea.
Iltaherkuksi uunipellillinen porkkanoita. Tilkka oliiviöljyä, hunajaa ja sormisuolaa. Päälle tuoreita yrttejä, ja vajaa tunti uunissa. Nam!

porkkanat

Mun päässä soi inhottavasti se kaamea renkutus Salil eka, salil vika. En tiedä tiedättekö, jos ette, onnittelut. En todellakaan liitä tähän mitään youtube-pätkää. Hirrrveä biisi!!! Pakko laittaa Spotifystä jotain parempaa korvamatoa liikkeelle.

Leppoisaa sunnuntain jatkoa!


{ niinhän siinä sitten kävi }

14.10.2013

Olen koko syksyn koputellut puuta (eli päätäni) ja ihmetellyt, että lasten sairastumisista huolimatta olen itse pysynyt terveenä. Vaan tällä kertaa se tauti tarttui myös äitiin. Päässä humisee, korvissa kutiaa, ja olo on muutenkin aika omituinen. Olen nyt pari päivää hotkinut tyrnejä ja tänään sain anopilta jotakin homeopaattisia helmiäkin avuksi. Jospa saisin tämän olon etenemisen pysähtymään, niin arjen pyörittäminen kävisi huomattavasti helpommaksi!

Kiitos hurjasti edellisen postauksen kommenteista, taidan tosiaan teettää kuvan hieman isompanakin, onhan tuo aika kaunis hetki ikuistettuna. Ja tosiaan, kuten huomasittekin, uudet matot saapuivat ja pääsivät heti vastapestyille lattioille. Toinen matoista on olkkarissa, toinen tuossa (kohta entisessä) työhuoneessa, enkä voisi olla tyytyväisempi! Kokokin on juuri oikea, ei tule sellainen kokolattiamatto-fiilis, mutta silti nuo eristävät lattioista tulevaa kylmää. Ja mitä tulee väriin, rakastan tuota harmaan sävyä – se on ihana! Viikonloppu onkin mennyt sohvalla pötkötellessä ja mattoja tuijotellessa! 🙂

Anno matot

olkkarista

Täällä meillä ainakin paistaa edelleen hurjan kauniisti, ja yritän nauttia tuosta valosta nyt kun sitä vielä on! Muistakaahan syödä vitamiineja ja pitää villasukat jalassa!
Ihanaa viikon alkua jokaiselle!


{ sunnuntain suloisuus }

15.9.2013

Eilinen auringonpaiste hyödynnettiin pihassa aloittamalla pikkuisia syystöitä. Lähinnä siis siivoiltiin paikkoja, laitoin pahimmassa kunnossa olevat kesäkukat kiertoon, ja istutin ensimmäiset syysistutukset rapuille. Villiviiniä revittiin taas alas, jottei se lähtisi syksyn tullen mätänemään seinille. Kannoin ensimmäisen lyhdynkin ovenpieleen (tiedän, olen tosi myöhässä näiden syyshössötysten kanssa), mutta kynttilää en kuitenkaan muistanut illalla laittaa palamaan. Ehtiihän sitä.
Tänään ei sitten sitä aurinkoa olekaan kuin kukkien muodossa. Tassutellaan sisällä, kaksi pienintä on nuhanenäisinä ja suurin (?) muuten vain väsynyt viikonlopun valvomisista. Eipä omissakaan yöunissa ole viime yön jäljiltä kehumista, flunssaiset lapset kun eivät nuku niin kovin levollisesti.

Nautin kuitenkin näistä hiljaisista kotipäivistä. Kiva vain olla, laittaa korkeintaan ruokkaa ja pestä pyykkiä. Lupasin Niilolle, että tänään laitetaan Klaara ajoissa nukkumaan ja katsotaan koko Voice Kids ja syödään poppareita. Olen niin niuho äiti, että aikaisemmat jaksot on meillä katseltu kahdessa erässä. Tuskin se maailma nyt kuitenkaan siihen kaatuu, että joskus lapsikin valvoo hiukan pidempään!
Nyt pitää kuitenkin kiiruhtaa ruuanlaittoon. Porkkanasämpylät ajattelin vielä pyöräyttää iltapalalle, mutta sen jälkeen kiskaisen vaihteen vapaalle ja villasukat kohti kattoa.
Suloista sunnuntaita jokaiselle!

sunflower

solros


{ eiliseltä }

25.8.2013

Heij, ihanat!

Eilinen meni tosiaankin Helsingissä – ja tämä päivä toipumisessa. Pitkä ja raskas päivä, mutta kiva sellainen.
Mukaan mahtui myös herkuttelua ja pientä shoppailua. Kohteina Granit -ja tietenkin Nougat!

ben & jerry's pohjoisesplanadi

jätskillä

Business & Pleasure;
Myös jotain alla oleviin kuviin liittyvää oli ohjelmassa, mutta niitä tuotoksia sitten joku toinen kerta.

makeup

photo shoots

Pitkät matkat ja istuminen käyvät kropan päälle, ja tänään olikin ihan pakko lähteä heti aamusta vaunulenkille reippailemaan. Ja ihan kiva myös hengailla tämä päivä meikittä, sekin tuntuu jopa mukavalta!
Perus sunnuntai; Seuraavan viikon ruokien valmistelua, kauppareissua ja pyykin pesua. Mutta kyllähän näitä taas jaksaa!


{ ei selityksiä }

09.8.2013

Pyydän anteeksi radiohiljaisuuttani, en aio selitellä sitä mitenkään; Olen pitänyt lomaa – ottanut aikalisän. Kesä on ollut omalla tavallaan raskas, suorittamisen ja tekemisen täyteinen ajanjakso, ja nyt koin, että oli aika puhaltaa peli poikki. Muutama päivä poissa tietokoneelta (ainakin osin), ja keskittyminen ihan oikeaan elämään antoi kivasti voimia. Olen nauttinut ajasta lasten kanssa, saanut ja antanut jakamatonta huomiota, nauttinut läsnäolosta ja yhdessäolosta. Olen kuunnellut naurua ja nauranut, katsellut hymyä ja hymyillyt.
Muutaman päivän kesäloman jälkeen tunnen pientä kankeutta; Bloggaajan ramppikuume iskee niin helposti taukojen jälkeen. Mutta eiköhän tämä tästä taas käyntiin saada, tekemällä kuinkas muutenkaan. Vielä eilen ajatuksissani oli korkea seinä, jonka läpäiseminen tai ylittäminen tuntui miltei mahdottomalta. Tänään päässä syntyy jo ideoita, ajatuksia joiden jalostaminen käytäntöön kuuluu seuraavien päivien askareisiin. Olette toivoneet jonkinlaista päivitettyä esittelypostausta, ja sen työstämisen aion aloittaa tänään. Tulevina päivinä kurkistetaan myös näiden mustien rasioiden sisälle.

nouseva myrsky

Mukavaa perjantaita myös teille!

Nouseva Myrsky -tuotteet blogin kautta saatuja.


{ iltasauna ja hiljainen itkuhälytin }

05.8.2013

Olenkin jo kertonut teille hullaantumisestani pihasaunaamme terveisiä saunasta -postauksessa. Myönnän, olen yhä koukussa ja pahasti! Kuten niin monena muunakin päivänä, vei matkani tänäänkin saunaan heti lasten nukahdettua. Itkuhälytin mukaan ja löylyttelemään, voiko parempaa kesäiltaa toivoa. Parastahan tietysti on, että itkuhälytin pysyy hiljaisena! Olen löytänyt retriittini, tätä ihminen todella tarvitsee!
Iloinen saunoja ja iloisen saunojan kuivaharjausta kaipaavat kintut. Kuvia saunan hämärästä ja uusi Tine K:n korikassini nahkatähdellä. Tähän hyödynsin itse viikontakaise Nougat-alennuskoodini. Tässä hullutuksessa saunakassi on varsin perusteltu hankinta!

saunaansaunojasaunastasaunassasaunaa

Huomiseksi on tiedossa täysi vastakohta tälle retriitille, mutta siitä sitten aikanaan! Ihanaa kesäiltaa sulle ja mulle!