Kesäpäiviä

04.7.2015

Täällä on todellakin jatkettu kesäpäivistä nauttimista. Ulkoilmaelämää ja rentoa otetta, juuri sitä mitä ihminen kaipaakin pikku jakson muuten niin pitkään ja pimeään vuoteen. Tuntuu, että pää on nollaantunut, samoin kroppa. Mutta kaipa se on loman tarkoituskin!

Eilen tutustuimme lasten kanssa viehättävään kesäkahvilaan. Varsin tunnelmallinen paikka tuo Kesäkahvila Kaneli. Synkän tummassa salissa oli  vahva fiilis kotimaisesta elokuvasta, eikä turhaan, samaisessa paikassa kuvattiin Postia pappi Jaakobille -leffaa.

Vaatehuone on edelleen siivoamatta ja ikkunat pesemättä. Mulla on silti vahvasti sellainen fiilis, etten jaksa tarttua mihinkään noin tylsään vielä ensi viikollakaan. Se on kesä nyt, joten pitäähän siitä nauttia! 🙂

Ihanan viileä ilta puhaltaa ikkunoista raikasta ilmaa sisään. Voisi kuumuudesta valittaakin, mutta hikoilen mielelläni muutaman yön vuodessa, jotta jaksan taas palella muutaman kuukauden. 🙂

Ihanaa kesäviikonloppua, ja muistakaan osallistua arvontaan!


Kesäpäivä

29.6.2015

Eilinen kesäpäivä saatiin nauttia jalkapalloturnauksessa, mutta tänään on vietetty ihan ensimmäistä kesäistä lomapäivää. Kaupassa käynnit ja ruokajutut hoideltiin heti aamulla pois alta, jotta ehdittäisiin nauttia kesäisestä säästä ulkona. Hetken aikaa jaksoin kitkeä maksimekossani, mutta sitten tuli ihan oikeasti kuuma! Totesin, että kitkemisiä ehtii kyllä tehdä huonommassakin säässä, ja päätin nauttia istuinryhmästäni lukien ja lasten leikkejä seuraille. Koko viime kesän haikailin itselleni mukavaa lököpaikkaa puolivarjoisalla alapihalla lasten leikkien valvomiseen. Ja kyllähän se tuntuu ihan mahtavalle. Hiekkalaatikko on lähellä, ja esikoinen saa fillaroida nurmikolla sydämensä kyllyydestä.

Kylli on nyt vielä sisäkissana ja totuttelee meihin sekä uuteen kotiinsa, mutta eiköhän me saada kisukin vielä kesän aikana seuraamme leikkimäään.

Tänään on nautittu jätskiä rappusilla istuen, leivottu hiekkakakkuja ja suunniteltu kissanristiäisiä. Sanoisin, että aika täydellinen kesälomapäivä!

Nautitaan kesästä!


Melkein puutarhabileet

28.6.2015

Valoisat kesäyöt, hyvä viini, loistava seura ja puutarhabileet. Kukapa ei tykkäisi. Indiedaysin ja Atlântico-viinin yhteistyökamppis tarjosi juomat, ja meille ei jäänyt kuin kesäyön ottaminen haltuun. Voitte kuvitella, että ajatukseni oli istua iltaa suuren kaapelikelan ympärillä koristevalojen luodessa tunnelmaa puun oksilta. Vaan säihin kun ei voi vaikuttaa, pitää olla luova. Puutarhabileet vesisateessa ja kylmässä yössä? Melkein, mutta onneksi on kuisti!

Voihan sitä kesäsäätä jäädä paikalleen parkumaan, mutta mihinkäs se siitä muuttuu. Ystävät kasaan, herkkuja pöytään, viiniä lasiin ja La Isla Bonita soimaan! “Melkein puutarhabileitä” ei sadekaan lannista!

Illan menu lyhykäisyydessään:

Broilerin koipia kera tomaatin ja rosmariinin
Pestoleipärullia
Pastasalaatti oliiveilla, aurinkokuivatuilla tomaateilla ja fetalla
Kevyesti grillattuja nektariineja mozzarellan ja balsamicokastikkeen kera,
sekä valkosipulilla ja yrteillä maustettuja ruisnachoja

Me punaviinin ystävät emme suinkaan hylkää tummaa ystäväämme kesän ajaksi. Tämän kesän uutuus Alkon hyllyllä on ekologinen Portugalilainen Atlântico-viini, joka hurmaa paitsi maullaan, myös loistavalla hintalaatusuhteella. Litran pullo maksaa nimittäin vain alle 10 euroa! 

Atlântico-viinissä kesä on ajateltu niinkin pitkälle, että viini on pakattu kestävään ja kevyeen muovipulloon, jonka kierrekorkki mahdollistaa niin paikanvaihdokset, kuin piknikkorin heilautuksetkin. Kukapa tahtoisi jättää jälkeensä mahdollisia lasinsiruja, tai pakata laukkuun puolikkaan pullon punaviiniä peläten sen vuotavan kassin pohjalle. Ympäristöystävällinen pullo on korkkia ja etikettiä myöden muovia ja 100% kierrätettävä.

Rento ja yksinkertainen ruoka sopii hyvin hauskaan illanviettoon. Hyvässä seurassa on kiva syödä sormin ja napostella pitkin yötä. Liian tuhtia ateriaa ei kannata ilta myöhään syödä, sillä täysinäinen vatsa laittaa äkkiä väsyttämään. Parempi onkin napostella hyvää ruokaa pitkin iltaa. Vähän kerrallaan ja tunnelmasta nauttien!

Omaan suuhuni keskitäyteläinen Atlântico on sopivan marjaisa. Ehdottomasti kesäinen punaviini, mutta juuri sitä lajia, jota minä nautin mieluiten ympäri vuoden. Kutsun tälläisiä viinejä seurusteluviineiksi. Ne sopivat ruuan kylkeen, mutta viiniä sopii siemailla ihan sellaisenaankin.

Kuisti on siitä passeli paikka istua iltaa, että ohjelmaan voi helposti mahduttaa myös kesäisiä ulkopelejä. Kyllä, vaikka vähän sataisikin. Petanquen heittäminen käy nopeasti sorapihalla, eikä ulkona tarvitse värjötellä omaa vuoroaan pidempään. Välillä voi tankata ja istua rauhassa rupattelemaan päivän polttavimmat.

“Onneksi oli muovipullo!” Tämä tuli todettua metallikuulan osuessa pulloon. Kun vaan olisi ollut se korkkikin paikallaan! 🙂

Mutta hei, olisi kiva kuulla, että mitenkä te muut olette piristäneet sateista ja kylmää alkukesäänne? Suotavaahan olisi, että ilmat lämpenisivät, ja ne ihan kokonaan puutarhassa vietettävät bileetkin saisi järkättyä, mutta siihen asti turvaudutaan muihin keinoihin. Kesä on ihan liian lyhyt säiden sättimiseen.

Tänään on ollut eka oikein kunnollinen kesäpäivä näillä kulmilla. Fudiskentän laidallakin tuli oikein kuuma. Että, ehkä tässä päästään puutarhabilettämäänkin vielä!

Ihanaa sunnuntain jatkoa. Me täällä ihastellaan edelleen Kylliä!

Tallenna


Kylli tuli taloon

27.6.2015

Pieni tuhisija nukkuu nytkin sylissäni. Niin suloisen pieni ja hento otus.

Haettiin kylli tänään aamupäivällä, kissat olivat eilen rokotettavana, ja halusin, että kasvattaja pitää Kylliä vielä rokotuksen jälkeisen yön yli, jotta mahdolliset muutokset käytöksessä tulisi huomattua. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja nyt Kylli on meidän uusi perheenjäsenemme.

Aluksi kissa tuntui todella aralta ja pelokkaalta, kuten tietysti luonnollista onkin. Jätettiin Kylli rauhassa tutustumaan taloon ja käytiin sillä aikaa syömässä muualla. Nyt tuo onkin viihtynyt vain sylissä. Ensin pojan sylissä pitkän tovin, ja kun poika ei enää jaksanut istua paikallaan, kissa muutti minun syliini.

 

Eli ihana viikonloppu täällä. Teille myös!


Harmaata, harmaata…

22.6.2015

Täällä sää jatkuu juhannuksen tavoin harmaana. Hetkittäisiä auringonpilkahduksia lukuun ottamatta, päivät ovat sateisia ja kosteita. Sisälläkin on välillä niin pimeää, että voisi kuvitella syksyn saapuneen. Mutta jaksan uskoa, että kesä sieltä vielä saapuu, hellemekoillekin löytyy käyttöä.

Liikaa ei myöskään pidä säistä valittaa, kun katsoo kaapin päällä nököttäviä kalkkimaalipusseja. Ne kun ovat odottaneet niitä huonoja ilmoja, sateisia päiviä, joina on joutilasta maalata sisällä. Miehen loma vetää viimeisiään, ja oikeastaan kaikki sisällä aiotut työt ovat yhä tekemättä. Maalaus, listoittaminen, vaatehuoneen siivous ja kylppärin kuuraus. Harmaudesta huolimatta päivät on vierähtäneet ulkona ja pihatöitä paiskiessa. Totesimme, että aina tulee syksy, jolloin on rutkasti aikaa tehdä rästihommia. 😉

ajlajk 4

Maanantaitani piristää kaksikin uutta vaatetta ja niihin mätsäävät korut. utuista roosaa ja harmaata – kuinkas muutenkaan! Kaikki ovat Ajlajk -merkiltä, ja ostettu täältä.

ajlajk 1tine k 1tine k 2

Tänään ajattelin lyhentää to do -listaani sen kylppärin osalta. Josko huomenna valloittaisi vielä vaatehuoneen, niin ei tarvisi roikottaa vaatteitaan ympäri taloa, tai ainakaan keittiössä. 🙂

ajlajk 3

Mukavaa maanantaita, ja mukavaa lomaa, niille, joilla sellainen alkoi tai jatkui!


Aurinkoista juhannusta!

20.6.2015

Aurinkoista juhannuspäivän aamua. Kiva kirjoittaa noin, koska meillä satoi koko eilisen päivän vettä. 🙂

Pari muikkaria ajattelin laittaa teille, jotka selailette juhannuksenakin blogeja.
Nimittäin vielä tänään voi hyödyntää Homenordin synttärialennusta, ja alekoodi ja ohjeet löytyvät täältä.
Ja 200 euron shoppailuraha-arvontaan kannattaa osallistua myös! Arvonta ohjeineen löytyy taasen tämän linkin takaa.

ellos 5

Mä ajattelin tänään mennä pitsimekossa ja sandaaleissa. Onhan sentään juhannus! 🙂

Voikaa hyvin, halipusimoi!


cherry on top

17.6.2015

Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja mittari näyttää +14,5°C. On meillä kesä! Säitä uhmaten koitetaan silti elää niin kuin kunnon lomalaiset, ja aikaa on taas vietetty enemmän ulkona, kuin sisällä. Ruohonleikkuuta, makkaran grillausta ja istutuspuuhia. Niistä on tämä (kesä)keskiviikko tehty.

 

uusin Lantliv ja kasa kirsikoita jäivät käteen kauppareissulta. Josko kohta ottaisi pienen lepohetken vaikka kuistilla, jossa on tuulen suojalta ihan kiva istuskella. Jääkahvikin sopisi vielä yhtälöön.

 

Nyt olisi kuitenkin yksi kakun kuorrutus tehtävänä. Niin ja tietysti yksi kakkukin kohta syötävänä. En siis ollenkaan valita, ei tämä hullumpi keskiviikkoa ole asteista huolimatta! 🙂


Kauppa-auton Kylli

11.6.2015

Hirmuisen jännä ja kiva päivä tosiaan tänään, sillä kävimme katsomassa tulevaa perheenlisäystämme. Vihdoin tähän taloon saadaan kissa!

Lapset ovat hurjan innoissaan, ja niin minäkin, sillä kaksi vuotta aktiivista käännytystyötä on nyt takana, ja vihdoin kissan hankkiminen on miehenikin mielestä ihan kiva juttu. Tämä suloisuus muuttaa meille parin viikon päästä, ja nyt vain lasketaan päiviä.

 

Nimiasiaa on tietenkin kovasti mietitty, ja Niilo on saanut olla siinä isoimmassa osassa. Aika nopeasti päädyttiin Kylli nimeen, varmaan kauppa-auton Kyllin mukaan. Nyt pari viikkoa koitetaan pitää Kylli-kisun ääntämisharjoituksia, sillä Klaaran suussa yy ääntyy vielä uuksi. 😉

 

Ensi syksynä ei pelota pieni rapina seinän sisällä, sillä mulla on kunnon hiirikissa Kylli apunani. ❤︎


Hitaita aamuja

04.6.2015

Olen joka ilta tällä viikolla meinannut laittaa herätyskellon soimaan. Vähän kuin tottumuksesta. Se on muuten ihana tunne, kun tajuaa siinä illalla sängyssä, että ei tässä mitään kelloa tarvitakaan. Ei sillä, että meillä niin pitkään nukuttaisiin nyt lomallakaan (tiedättehän lapset), mutta se tunne, että aamulla ei olekaan kiire minnekään. Voi, se on ihan parasta!

Arkena kaikki toimii niin kaavamaisesti: Äidin kahvi, lasten aamupalat. Nyt kaikki aikataulutus on poissa, äiti voi juoda monta kahvia siinä muiden seurassa, ja lukea vaikka lehden! Vielä ei olla niissä keleissä, kun aamukahvia mennään nauttimaan ulos paljain varpain, mutta ihanuutensa tässäkin!

Tänään on tarkoitus lähteä nauttimaan lomasta vähän omaa pihaa pidemmälle. Silti riitti oikein hyvin, että lapset herättivät, ja aamupalat syötiin rauhassa. Minnekään kun ei oikeastaan ole kiire.

Ihanaa päivää!


lomalla nyt

30.5.2015

Tänään on virallisesti käynnistetty kesäloma. Päivään on mahtunut paljon, juhlan tuntua ja luopumisen haikeutta. Kakkua, jäätelöä, päiväunet (jotka itse vedin pisimmän kaavan kautta!).

Muutama räpsy päivän varrelta, sitten liityn taas perheen seuraan. 🙂

Haikealla mielellä eskaria hyvästelemään…

Kaunis kevätjuhlakirkko…

Lahjoja opettajalle ja avustajille…

Limellä terästetty vadelma-Daim -kakku, joka ulkonäöstään huolimatta maistui todella hyvälle. 🙂

Mukavaa lomaa lomalaisille ja onnea kaikille koulutiensä päättäneille ja valmistuneille. Sekä tietenkin kaikkien juhlijoiden läheisille myös!

Ihanaa viikonloppua kaikille!