Kesäiltoja

28.5.2015

Tuijottelin edellisiltana puutarhaa kuistin ikkunoista ja tuli pakottava tarve napata kuva. Ei mikään hyvä kuva (ei sen ollut edes tarkoitus päätyä blogiin), mutta enemmänkin kyse oli siitä tunnelmasta. Jokin kesäyöhön katsomisessa teki vaikutuksen.

Tämä viikko on ollut sellaista lomaan valmistautumista, ja jonkinlaista arjesta luopumista. Lahjoja opettajille ja hoitotädille. Pikkutakkia, sukkahousuja ja lauluharjoituksia. Klaaran loma alkaa tänään, ja Niilon virallisesti lauantaina päätösjuhlien jälkeen. Myös mieheni jää ensimmäiselle lomalleen sitten kahteen ja puoleen vuoteen. Ensimmäistä kertaa Klaaran syntymän jälkeen ollaan siis kaikki jonkinlaisella lomalla – ja yhdessä.

Eilen tuli kyynel silmään, kun poika kiikutti repussaan postia kotiin. Kirje koulusta; Ensi vuoden työjärjestys, ryhmäjako ja muita käytännön juttuja. Illalla tirauteltiin myös eskarin päättymiselle, taas jonkinlaiselle luopumiselle, yhden aikakauden päätökselle. Mikään ei ole siis muuttunut sitten viime elokuun, jolloin viimeksi kerroin kaikesta siitä tunnemylläkästä, mikä vanhasta luopumiseen ja uuden alkamiseen liittyy.

 

Maanantaina tässä talossa herätään nahkavekkareiden ääneen. Kesäyöhön aion katsoa joka ilta, ja aistia kaikki sen pienimmätkin vivahteet. Odotan illan myöhäisiä puutarhahaahuiluja, aamukahvia ulkona, linnunlaulua ja kesätuulen keveyttä. Paahtavan kuumaa hellettä, ukkosta ja sadepäiviä. Odotan oikeastaan samaan aikaan niin paljon, enkä kuitenkaan mitään.

Vatsassa kutittaa, ja silmäkulmissa on kosteaa. Tuntuu siltä, että kesä on täällä!


Hotelliyöpymisiä

07.5.2015

En tiedä, miten kyllästyneitä olette jo tuohon Indiedays Blog Award -viikonloppuun, mutta jotakin mulla täällä vielä teille olisi!

Instan seuraajat tiesivätkin, että yövyimme uudessa Hotel Indigo Helsinki Bulevardissa, ja koska viikonlopun majoitus oli Indiedaysin ja Indigon yhteistyötä, pääsen hetkeksi leikkimään salaperäistä hotelliarvostelijaa. 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Hotel Indigo on IHG:n ’upscale’ –tason boutique-hotellibrändi, jolla halutaan tarjoata asiakkaille ainutlaatuisia hotellikokemuksia. Hotelleja on yli 60, eri puolilla Amerikkaa, Eurooppaa ja Kiinaa, ja maailmanlaajuinen kasvu jatkuu vahvana. Kuitenkin Pohjoismaiden ensimmäinen Hotel Indigo Helsinki löytyy nyt osoitteesta Bulevardi 26.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Indigo Hotelleille tyypillistä on, että ne kiakki sijaitsevat lähellä ostospaikkoja, ravintoloita, taidetta ja musiikkia. Jokaisen hotellin ulkonäkö on pyritty tekemään yhtä yksilölliseksi, kuin sen lähiympäristö: ruokalistat, musiikki, taide ja valokuvat viestivät sijainnista ja paikallisesta kulttuurista sekä taiteesta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itselleni Bulevardi on Helsinkiä parhaimmillaan, pieniä putiikkeja ja loistavia ruokapaikkoja. Bulevardi on tavallaan oma siisti ja rauhallisempi osansa Helsinkiä, ja siellä on tullut viettyä aikaa viime vuosina tosi paljon. Sijainniltaan Hotel Indigo Helsinki oli siis mulle ihan nappivalinta. Lisäksi itse pidän huomattavsti enemmän näistä himpun pienemmistä hotelleista, joissa on oma uuniikki tunnelmansa. Tuo tunnelma on ehkä helpompi kuvailla näin kuvin, kuin yrittää selittää. Hotellissa siis suomalainen ja pohjoismaalainen design on vahvasti läsnä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tein itse muutamia poimintoja, jotka mielestäni ovat mainitsemisen arvoisia.

Ensinnäkin ihan listani kärkeen pääsevät hotellihuoneen tekstiilit. Iso ja muhkea sänky. Peitot ja untuvatyynyt (ihanaa, kun tyynyjä on tarpeeksi), 100%:n egyptiläinen puuvilla ja muhkeat mutta ah, niin pehmeät pyyhkeet ja kylpytakit. Kylppärin lattiapyyhekin oli niin paksu ja pehmeä, että tuntui kuin olisi seissyt pehmeissä tossuissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kylpyhuoneelle annan myös osaltani täydet pisteet. Suihkutilan lasiseinät ja lattian kaadot oli toteutettu siten, että suihkussa käyminen ei kastellut koko kylpyhuonetta. Kylppärissä oli täydellinen meikkausvalo (on tullut nähtyä niitäkin hotelleja, joissa on mahdoton meikata!), ja pienenä bonuksena Avedan kosmetiikka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oma parkkihalli hotellin asiakkaille. Tätä arvostan, kun kauempaa matkaavalla auto usein kulkee mukana. Parkkihallissa oli myös polkupyöriä, joten Helsinkiin voi tutustua myös fillaroimalla hotellin pyörillä.

Aamukahvi! Yleisesti hotellien aamupalalla tarjottava kahvi on kuraa, jota ei voi yksinkertaisesti juoda. Tämä tummapaahtoinen meni sutjakasti alas. Huoneisiin myös kuuluu Nespresson kahvikoneet, ja itsekin hörppäsin ensimmäiset kupilliset ennen aamupalaa. Aamupalasta vielä ne pisteet, että ihan sen perusvalikoiman lisäksi tarjolla oli myös pateet, ja pieniksi paloitellut hedelmät. Tykkäsin!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ravintolan aamupala Katetaan Hotellin Bröd Punavuori -ravintolaan, jossa tarjolla on siis aamiainen, lounas ja illallinen. Hotellin yhteydessä toimii myös Soup & Juice, joka keskittyy maistuviin salaatteihin, keittoihin, ruokaisiin leipiin sekä tilauksesta valmistettuihin mehuihin. Tuolta mieheni toikin mulle hotellihuoneeseen take-away-leipiä, kun huilailin lauantain päiväohjelman jälkeen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hotellihuoneen suhteen olen tottunut valitsemaan hiukan isomman huoneen, koska kaksi henkeä ja koko viikonloppu (pitäen sisällään erilaisia tilaisuuksia) tarkoitta myös sitä, että tavaraa on mukana paljon. Ahtauden tunne hotelleissa saattaa tietenkin johtua myös siitä, että olen tottunut asumaan huomattavasti väljemmin, kuin monet kaupunkilaiset. Kooltaan huone oli kuitenkin mielestäni samaa luokkaa, kuin muissakin hotelleissa tavallinen standard-luokan huone. Huoneen sisustus noudatteli hotellin linjaa ja sisustuksessa oli vahvasti läsnä Bulevardi ja suomalainen muotoilu. Mielestäni hotellihuoneen sisustusta kuvaa paremmin sanat omaleimaisuus ja suomalaisuus kuin ehkä rauhallisuus tai romattisuus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pisteet hotellin Sauna ja fitness/welness-osastolle, jossa en tosin ehtinyt itse käydä. Kuitenkin se, että hotellilla on oma sali, jota voi käyttää 24/7, on mielestäni ihan loistava juttu. Ja, salin käyttö kuuluu siis huoneen hintaan. Samoin saunat (2 saunaa, 2 höyry-saunaa), joissa mieheni kävikin sekä perjantaina, että lauantaina.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mietin, mitä jäin kaipaamaan, ja mitä mielestäni hotellista puuttui. Päädyin siihen, että kaikki oli muuten hyvin, mutta huoneissa saisi olla espressokupit! Pienen espresson valuttaminen arabian Runo -sarjan kuppiin, jäähdytti ikävästi kahvia. 🙂

Jos haluat varata huoneen Hotelli Indigo Helsinki Bulevardista, voit tehdä sen täällä. Linkin takaa löytyy siis myös huoneet ja hinnat. Niin, ja avajaistarjous kannattaa hyödyntää!

*Yhteistyössä Hotel Indigo ja Indiedays


Vappu meni jo

03.5.2015

Niin se meni yhtä nopeasti, kuin saapuikin, mutta kaikesta huolimatta meidän keittiössä näyttää vieläkin tältä! 🙂

Olen aina pitänyt vappua hiukan kaupunkilaisten juhlana. Täällä se näkyy vähemmän katukuvassa, vaikka joka pikkukaupunki toki koittaa vapuksi jonkinlaista toritapahtumaa järjestää. Meillä ylioppilaslakit pysyvät visusti kaapissa ja puhtaana, eipä ole käynyt mielessä valkolakin päähän laittaminen, ja siltä se kaikkien vuosien jälkeen näyttääkin; Puhtaalta ja vähän käytetyltä. 🙂

Mulle vappu on ensisijaisesti arkipyhä, yksi ylimääräinen päivä vuodessa, kun voi poiketa arkirytmistä ja heittää osittain vapaalle. Tänä vuonna vappu osui parhaaseen mahdolliseen viikonpäivään, ja tuloksena syntyi pitkä viikonloppu.

vappu2

Viikonloppu on kulunut täällä pihatöitä tehdessä, ja iltaisin pöytään on katettu lasten herkkuja. Muistipelejä perheen kesken, hitaita aamuja ja lastenohjelmia. Sen enempää en oikeastaan vappuun kaipaakaan.

vappu1 vappu3

Tänään siivoillaan serpentiinin pätkät pois, ja karsitaan pallot minimiin. Ulkona tuoksuu kevät, joten siitä otetaan kaikki ilo irti.

Mutta seuraavaksi aion kipaista yksiööni. Koitan löytää muovimaton kulman joka suostuisi nousemaan ja kurkkaan, mitä sen alta paljastuu. Pitäkää siis peukkuja!


Terkut Helsingistä

25.4.2015

Hiphei, ja ihanaa viikonloppua!

Juuri blogipäivästä palailtu takaisin hotellille, ja nyt olisi vuorossa iltajuhlaan valmistautuminen. Ensin kuitenkin jalat hetkeksi kohti kattoa ja vähän rentoutumista.

Tosi mukava tavata muita bloggaajia, ja toivottavasti illalla törmäillään useampaankin bloggarituttuun. Nyt kuitenkin murua rinnan alle, ja suihkuun. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aurinkoista vikonlopun jatkoa!


kevään viimeiset

18.4.2015

Nostin viikonlopun kunniaksi kuistilta viimeisen hyasinttisarjan keittiön pöydälle. On ne vaan ihania, vuodenajasta riippumatta.

Tämä lauantai on kulunut perheen kesken, päivän ykkös juttu oli löytää esikoiselle uusi fillari, ja sellainenhan löydettiin. Ei ehkä just se, mistä äiti ja isä tykkäsivät eniten, mutta omistajalleen täydellinen. Se kai on tärkeintä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun koko päivä on viipotettu menemään kaupungin hulinassa, tuntuu ihanalle hiljentyä viettämään iltaa ihan vain kotiin. Oman sohvan nurkkaan.

Rentouttavaa lauantai-iltaa toivottelen teillekin.


Pääsiäinen lopuillaan

06.4.2015

Hei ihanat!

Pääsiäinen tekee loppuaan, mutta täällä ollaan oikein hyvillä mielin. Ihana pitkä viikonloppu takana, ja paljon ihania hetkiä siihen onkin mahtunut. Eilen istuttiin vielä iltaa hyvien ystävien kanssa tässä meillä, ja jollakin lailla se oikein kruunasi koko pääsiäisen.

Mutta, koska tässä ei enää olla mitään nuoria juhlijoita, osattiin onneksi päättää iltakin ajoissa ja kömpiä nukkumaan siinä kohtaa, kun monilla meno pääsee vasta kunnolla vauhtiin. Siinäkin mielessä kiva, että tämä päivä on sitten ollutkin oikein superhyödyllinen, sillä lähdimme heti aamupalojen jälkeen pihatöihin, ja siivosimme pihaa kevätkuntoon. Puiden kaatamisesta jäi hurja määrä risusilppua ja talvikin oli taas katkonut pihan täyteen oksia. Mutta nyt on taas paikat siistissä kunnossa ja marjapuskatkin vihdoin leikattu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olin varautunut pääsiäiseen aika isolla kukkamäärällä, ja nyt tuntuukin ihan miellyttävältä siirtyä arkeen, kun koti on kukitettu, ja pihassakin alkaa kevät puskea läpi maan.

Niin, että iloisen värikäs viikko on edessä, ja vielä aika lyhytkin sellainen. Me ei pidetä mitään kiirettä pääsiäisen poissiivoamisella. Iloisia juttuja, jotka saavat ilahduttaa meitä ainakin seuraavan viikon ajan.

Toivottelen teille leppoisaa toisen pääsiäispäivän iltaa. Arki häämöttää ihan nurkan takana, mutta se on vasta huomenna. Pidetään vielä kiinni tästä levollisesta tunnelmasta, joka muistuttaa huomattavasti enemmän sunnuntaita, kuin maanantai-iltaa!

Ps. Homenord -alennuskoodi voimassa vielä tämän illan ajan!


laatuaikaa

04.4.2015

Lankalauantai, eikös?! Melko tavallinen lauantai meillä, täydennettiin jääkaappia ja käytiin muutenkin hiukan tekemässä pakollisia ostoksia. Vietettiin lasten kanssa mummula-aikaa vanhempieni luona ja syötiin tietysti kauhea määrä suklaamunia ja muita herkkuja. Onhan niistä jouluisista suklaaövereistä jo aikaakin! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Täytyy myöntää, että pääsiäinen tuli kyllä niin hyvään saumaan, ja parhaalla mahdollisella tavalla, eli useammalla vapaapäivällä. Eilen oikein jäin pohtimaan sitä, miten vähän arkena jää sitä yhteistä aikaa. Aikaa tarttua siihen hemmetin hetkeen, olla läsnä ja ilman mitään kiirettä. Niin monesti arki rullaa vain kauheaa vauhtia, ja kaikki kulkevat kellon tahtiin kuin aika loppuisi kesken ihan just. Ihan kuin arjen oravanpyörän hiljeneminen olisi maailmanloppu, ja vauhdin hiipuminen merkki lohduttomasta tuhosta.

Kamalan pieniä juttuja, kuten Hesarin, ja kaikkien sen liitteiden lukeminen, yhdessä aamukahvipöydässä.  Niin, että on aikaa lukea ne kulttuuripätkätkin, ja vielä vaikka kiinnostavat jutut toiselle ääneen. Että on aikaa lähteä lenkille, ja kulkea ja samoilla metsäpolulla ilman tarvetta nostaa sykettä tai suorittaa päivän aktiivisuutta täyteen. Aikaa tehdä poppareita se suurin kattilallinen, ahtautua samalle sohvalle koiraa myöden, ja olla vaikka välittämättä siitä, että niitä popcorneja löytyy kuitenkin sohvan uumenista vielä viikonkin kuluttua. Ajatella, että samana päivänä voi katsella Madagascarin pingviinit, Camilla Läckberg -leffan ja lukea vielä vähän kirjaakin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Usein ne harvat vapaapäivät, mitä perheen kesken vietetään, täyttyvät odotuksista, tekemättömistä hommista ja valitettavasti myös kotitöistä. Himmaamiselle ja puhtaalle nauttimiselle jää arjen keskellä aivan liian vähän aikaa. Kun edessä on useampi vapaa, on helpompi antaa tunnelman viedä, ottaa rennosti ja nauraa jatkuvan pingottamisen sijaan. Naurulihakset vetreytyvät, mieli kevenee ja suupielet vetävät yhä helpommin hymyyn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yksi sana: Laatuaikaa. Ilman sitä kaikki muuttuu aika äkkiä ilottomaksi mössöksi, ja sitähän kukaan tuskin haluaa.

Nautitaan vapaista, ja annetaan arjen odottaa.

Ihanaa pääsiäisen jatkoa!


melkein valmiina

02.4.2015

Täällä on pääsiäiseen valmistautuminen vasta käynnissä, jonkinlainen siivous edessä, ja tietenkin se kaikenkattava kauppareissukin tekemättä. Ihan hirveää stressiä en ajatellut ottaa, ripotellaan vähän lisää koristeita sinne tänne, ja laitetaan kukkia maljakkoon. Sää on jopa niin ankean kolea, ettei se paljasta jokaista pölyhiukkasta. Kynttilätunnelma sopii oikein hyvin pääsiäisen juhlintaan! 🙂

Poika sai tänään koulusta mukaansa erilaisia pääsiäisaskartelujaan, joten ripottelemalla niitä pitkin kotia, ja lisäämällä joukkoon näitä äitini neulomia munia, me saadaan aikaiseksi tosi hyvä tunnelma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keittiön kaappiin olen kätkenyt suklaamunia, joita voi sitten kätkeä aamujen iloksi lapsille. Itselle pullo hyvää viiniä, ja kunnon liharuokaa. Myös mämmiä pitää tietenkin muistaa ostaa, vaikka ajattelinkin leipoa vielä kakun jälkiruokavajetta paikkaamaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt kuitenkin aloitetaan lelujen raivauksella suurpiirteisellä siivouksella. Illalla pysähdytään ja hengitetään syvään. Lauantaita lukuun ottamatta meillä on koko pääsiäinen aikaa toisillemme, joten nautitaan siitä.

Kiireetöntä kiirastorstaita!


virvon varvon

29.3.2015

Kiitos Teijalle, joka vinkkasi pääsiäisvalmisteluja -postauksessa pojan pukemisesta mustaksi kissaksi. Vaikka pojalla itsellään ei juuri mustia vaatteita ole, löytyi äidiltä jumppatrikoot ja vanha villapaita, joilla saatiin kissa-asu alkuun. Korvat askarreltiin kartongista ja kumilenkkihiuspannasta, ja häntään teurastettiin äidin vanhat, mustat ja paksut, äitiyssukkikset. Pienen noidan asuun ei sitten tarvittukaan muuta, kuin vanha pitsiesiliina ja unirätti huiviksi. 🙂

Me kierrettiin vain sukulaisilla, mutta päivä oli oikein kiva ja lapset tietysti ihan innoissaan. Saaliin kimppuun sai tosin käydä vasta päivällisen jälkeen, mutta niin paljon tuli molempien korikasseihin tavaraa, että herkuteltavaa riittää vielä pitkän aikaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viikonloppu hurahti taas ohi ihan vauhdilla. Eilen oltiin muuttopuuhissa ja tämä päivä menikin melkein kuskatessa tätä pikkuväkeä. Vielä olisi pari koneellista pyykkiä odottamassa ja tietysti ne sunnuntain perusvalmistelut uutta viikkoa helpottamaan. Nyt kuitenkin äidin täytyy hetkeksi päästä oikaisemaan itsensä sohvalle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leppoisaa iltaa ihanat, ja muistakaa ottaa osaa Beach House -arvontaan!


maanantaiaamu

23.3.2015

Uutta viikkoa!

Toivottavasti maanantaiaamunne on lähtenyt mallikkaasti käyntiin. Meillä on Klaaran kanssa ihan vapaapäivä, joten ohjelmassa niinkin arkisia asioita, kuin kaupassa käyntiä ja pyykinpesua. Ehkä jotain hyvää voisi myös leipoa, sillä meillä on tänään talossa yksi päivänsankari.

maanantaiaamu1

En tiedä teistä, mutta itse ainakin olen tänään tarvinnut keskimääräistä suuremman kahviannoksen. Johan tuo vaikuttaa, kun aurinko ei paistakaan kirkkaasti heti aamusta.

maanantaiaamu2

Maanantai, ja maanantaiaamut, ovat aina hiukan asennekysymyksiä. Eipä kai siinä sen enempää tarvitse, kuin päättää, että tästä tulee hyvä päivä ja loistava viikko!

Kaikkea hyvää maanantaihinne, ja uuden viikon alkuun!