puhelimella kuvattuna

14.3.2016

Ihana ilma, vaikkei läheskään niin aurinkoinen taaskaan, mitä jo odottaisin.

Mulla on tapana kuvailla kännykällä vähän kaikenlaista. Yleensä maisemia ja kasveja, mutta toki käytän puhelimen kameraa nopeana skannerina ja tietysti lasten kuviakin päätyy puhelimen muistiin valtavasti. Aika ajoin pitää siis tuokin kapistus tyhjentää, ja parhaat kuvat arkistoida jatkokäyttöä varten. Tänään puhelimeen tallentui talvisia maisemia lenkkipolun varrelta. Alman kanssa haisteltiin raikasta aamuilmaa ja tutkittiin kevään etenemistä, joka on vielä aika pientä täällä päin.

No mutta, välillä puhelinkuvia blogiinkin. Tässäpä meidän hoodit tänä aamuna!

iphone7iphone3 iphone4 iphone5 iphone6iphone11 iphone8 iphone9 iphone10iphone iphone100

Ja pakollinen selfie tietysti myös. Minä ja Alma. Toinen puhtaampi – ja toinen vähemmän puhdas.

Kivaa uutta viikkoa!


Terveiset aurinkoisesta Tallinnasta!

01.3.2016

Aurinko paistaa ja loma jatkuu!

Mies lähti sunnuntaina työmatkalle, ja mehän saatiin pojan opettajalta lupa jatkaa vielä lomaa, joten hypättiin lasten kanssa mukaan. Laatuaikaa on vietetty yhdessä, ja oikeastaan ihan hyväkin välillä olla vähemmällä netinkäytöllä, vaikka laivoissakin tosin on nykyään Wi-Fi -yhteydet. No, mutta ei kuitenkaan niin hyvät.

Tänään shoppailtiin vähän vaatteita Tallinnassa, ja löysinpä itselleni pari aikaista synttärilahjaakin. Tänään olisi vielä kotimatka edessä, ja huomenna sitten karuun arkeen palaaminen. Huh, mitähän siitäkin tulee. 🙂

Joka tapauksessa, aurinkoiset terkut teille kaikille!


Hiihtoloma

22.2.2016

Pitäisi siivota vaatehuone, järjestää lasten vaatekaapit, pestä ikkunat ja tehdä jonkinlainen isompi siivouskierros. Siinäpä asioita, joita tälle viikolle olin etukäteen miettinyt. Vaan juuri nyt ei hontsita noista yhtään mikään!
Eilinen oli niin hauska päivä Ristoineen ja Nelleineen, että päätettiin venyttää viikonloppua vielä yhdellä päivällä. Tänään onkin sitten vuorossa pulikointia, kylpemistä ja edelleen jonkun muun laittamaa ruokaa.

Mikä siinä onkin, että aikuisille loma usein tarkoittaa rästitöiden hoitamista ja erilaisia to do -listoja. Siis lähinnä silloin kun ei lähdetä lomalle jonnekin, vaan jäädään kotiin. No, minä välttelen kotia vielä tämän päivää, ja otan ilon irti perheen yhteisestä ajasta. Jos ikkunat sillä aikaa kyllästyvät likaisuuteensa, niin peskööt itse itsensä! Samaa suosittelen vaatehuoneelle.

lomaviikko3 lomaviikko4lomaviikko1

Tästä tulee ihan kiva päivä – ollakseen maanantai.

Tallenna


Akut ja mieli ladattuna

15.2.2016

Sanotaan, että arkea jaksaa taas ihan uudella tavalla, kun siihen saa mukavaa ja positiivista vaihtelua. No sitä viikonloppu siskon kanssa todellakin tarjosi. Toki meitä perjantai-iltana hymyilytti, kun makasimme sohvalla peittojemme alla Yle Areenasta Hercule Poirotia katsellen, ja karkkia napostellen. Että voisihan siskokset aikaa vähän villimminkin viettää. Mutta kun ei ole tarve. Ei oikeastaan ollenkaan. Miehenikin kävi meitä siinä moikkaamassa ja pudisteli päätään, kun lasissa kuohui ainoastaan colajuoma. Huvittavaa oli kuulemma myös se, että vessareissujen ajaksi ohjelma piti laittaa pauselle, kun kuitenkin osataan joka tarina ulkoa. Niin no. Onneksi on sisko, ja siskon kanssa lupa tehdä asiat juuri niin kuin kivalta tuntuu.

Lauantaille mahtui sitten aikaa myös vanhempiemme luona ja lapset jäivät yökylään. Jääkaapissa meillä oli illaksi Fresita-pullo, mutta sekin unohtui korkata. Meikkaamiseen tuhrattiin aikaa ruhtinaallisesti, kun käytiin läpi molempien kosmetiikkalöydöt ja testailtiin tuotteita. Jep, todellista tyttöjenaikaa. Viiden jälkeen sitten lähdettiinkin jo Poriin, jossa olimme tosiaan Murha Mestareiden murhamysteeri-illallisella. Jos et ole vielä murhaa ja illallista tajunnut yhdistää, voin todellakin vain lämpimästi suositella. Reilut neljä tuntia kului kuin siivillä, vatsa täyttyi mukavasti ja kotiin päästiin jo yhdentoista aikaan. Kotimatkalla haukoteltiin ja naureskeltiin, että luojan kiitos, ei tarvitse tämän enempää yöelämää kokea.

Kaiken kaikkiaan viikonloppu ylitti jopa omat odotukset, ja mikä parasta, loppukuusta pääsen tuulettumaan siskon kanssa uudelleen kun vierailen vuorostani hänen luonaan. En niin tuota ystävänpäivää sen varsinaisessa (siinä amerikkalaisessa) merkityksessä jaksa vouhottaa, mutta mikäs sen parempaa ystävänpäiväviikonlopun seuraa kuin oma sisko, joka on kulkenut vierelläni kohta 32 vuotta!

hemmadag

Täällä vitetetään maanantaita hyvinkin rennosti, äiti jopa ehkä tyllihameista tytärtään (kerhossa oli tänään kuvaus) vielä rennommin, mikäli vain vaatetusta katsoo. Koska huomenna on taas reissupäivä, tänään nautitaan kodin lämmöstä ja varsin yksinkertaisesta elämästä. Toki siihen mahtuu kasa pyykkiä, kaupassa käyntiä ja ruokahuollon suunnittelua, mutta en tiedä johtuuko viikonlopusta vai mistä, kun nekin tuntuvat tänään niin kovin kivoilta jutuilta kaikki.

Niin, että nyt vain kivaa viikkoa kivan viikonlopun jatkoksi.


kotona

12.2.2016

Tervehdys!

Palasin tosiaan reissultani jo myöhään keskiviikkoiltana, mutta eilinen meni jokseenkin laukkuja purkaessa ja lapsia halaillessa. Eilisen illan olinkin jo taas omilla teilläni, ja täytyy sanoa, että nyt tuntuu jotenkin ihanan rauhalliselta olla kotona. Ja se on muuten hassu juttu, tuo “olla kotona”. Itsekin olen ollut tilanteessa, jossa kodiksi on muodostunut hyvinkin väliaikaiset ratkaisut, ja ihan vain juuri siitä syystä, että ihminen kaipaa sitä kodin tunnetta. Että on se jokin, mihin palata ja josta taas lähteä. Toki nykyään koti on siellä, missä ovat lapset, ja tietenkin kliseisesti myös se sydän. Niin kiva kun on välillä käydäkin jossain, on kotiin kuitenkin aina turvallista palata.

Tämä helmikuu on ehkä elämäni kiireisin, eikä asiaa tietenkään helpota se, että alusta meni heti yksi viikko sairasteluun. Koko kuukausi on buukattu täyteen menoa, ihania juttuja, töitä, kulttuuria ja kaikkea siltä väliltä, mutta tämä viikonloppu on ehkä koko kuukauden huipentuma. Luvassa on nimittäin spesiaalia siskoaikaa, ja tämä on oikeasti tosi spesiaalia sitten reiluun seitsemään vuoteen, kun meistä molemmista tuli äitejä. Sen sijaan, että siskoni olisi körötellyt tänne auto täynnä lapsia, hän hyppäsi tänään Kampista onnibussin kyytiin yksin! Huh, tuntuu oikeasti tosi hassulta! Vähän myöhemmin tänään me noudetaan lasten kanssa täti mummulasta meille yökylään (mikä on meidän lapsista jo ihan älyttömän jännittävää sekin), ja huomenna me siskokset sitten vietämme laatuaikaa ihan ilman lapsia, hyvän ruuan ja teatterin parissa.

Koska me  olemme siskoni kanssa molemmat salapoliisiromaanien suurkuluttajia, ja koulun kesälomat kuluivat kuunnellessa Lars Svedbergin ääntä ja Agatha Christien tarinoita, aiotaan me ratkoa tietenkin myös yksi murha viikonlopun kunniaksi. Mutta siitä lisää myöhemmin, kunhan nyt selvitetään se uhrikin ensin. Jäinkin miettimään, että pitääkö murhaillalliselle ottaa suurennuslasi mukaan, vai pärjätäänkö me vain pienillä harmailla aivosoluillamme. 😉

Yritän viikonlopun aikana vastailla myös kommentteihinne, mutta ensisijaisesti nautin laatuajasta oman siskon kanssa. Oli ihana lukea myös ajatuksianne tuosta sinisestä väristä, jota muuten ehdin fiilistellä Tukholman NK:lla vielä paljon enemmän.

Mutta sinisestä, Tukholmasta, siskoajasta ja murhistakin enemmän vielä toisella kertaa. Nyt toivottelen teille kaikille ihanaa viikonloppua ja ihanaa ystävänpäiväviikonloppua!

Tallenna


Hampurilaisiin verhoutunut

04.1.2016

Ei ehkä otollisin keli sadetakille, mutta ei nyt siitä valiteta. Täällä maisema on puuterilumen valkaisema, ja sitähän tässä on odoteltu!

Mitä tulee sadetakkiin, olen mukana Indiedaysin ja McDonald’sin yhteistyössä ja pääsin tutustumaan uuden Big Mac Shopin  tarjontaan. Nimensä mukaan kyseessä on shoppi, jonka valikoimista löytyy jos jotakin tutulla hampurilaiskuosilla koristettuna. Itselleni valitsin Big Mac sadetakin, sillä miettiessäni viime kesän sadetakkikelejä, ja jalkapallokentän laidalla vesisateessa seisomista, totesin, että tilanne vaati pilkettä silmäkulmaa. Kenties vesisade ei jatkossa tunnu ihan niin tylsältä!

Sadetakin lisäksi hampurilaiskuosia on saatavilla Big Mac Shopista uimahousuina, kumisaappaina, lämpökerrastona, koirantakkina, lakanoina, makuupussina, tapettina, tai vaikka telttana.

Käsi pystyyn, jos olet joskus syönyt Big Mac -hampurilaisen. Jep, ja vaikka et olisi koskaan maistanutkaan, tuskin voit olla tietämättä kyseistä tuotetta, sillä Big Mac on klassikko!

Tiesittekö esimerkiksi, että Big Mac on ollut suosiossa aina 60-luvun lopulta tähän päivään saakka, mutta klassikkopurilainen on ehtinyt olla olemassa jo kahdella muullakin nimellä!? Entä tiesitkö, että hampurilaisella on museo, tai sen avulla voidaan mitata eri maiden hintatasoa?

Big Macin kehitti aikoinaan pittsburghilainen franchise-yrittäjä Jim Delligetti. Big Mac -nimen puolestaan keksi McDonald’sin mainossihteerinä työskennellyt Esther Glickstein Rose. Tätä ennen hampurilaista kutsuttiin nimillä Aristocrat ja Blue Ribbon Burger. Nämä nimet eivät jostain syystä kuitenkaan toimineet markkinoilla, ja kolmas kerta toden sanoi, eli suuren kansan tietoisuuteen hampurilainen nousi vasta Big Mac -nimellä. Big Mac kehitettiin nimittäin kilpailijaksi Big Boy – ravintoloiden Big Boy -sandwichille.

Big Mac on standardoitu tuote, ja se on kaikkialla samanlainen. Ostit hampurilaisen mistä päin maailmaa tahansa, saat aina samanlaisen tuotteen. Hampurilaisen hintaan vaikuttaa raaka-aineiden lisäksi työvoiman hinta, ja tästä syystä Big Mac soveltuu hyvin kustannusvertailuihin. The Economist onkin luonut hauskan Big Mac -indeksin eri maiden hintatasoa vertailemaan.

Big Mac on ylivoimaisesti McDolad’sin suosituin tuote, ja vaikka hampurilaiskastikkeen ainesosat ovatkin julkista tietoa, kastikkeen valmistusprosessi pidetään yhä salaisuutena.
Big Macin suosiosta kertoo myös se, että hampurilaisen 40. juhlavuoden kunniaksi sille avattiin oma museo.

Sadetakki on unisex-mallia, ja valitsin itselleni koon M. Tämän alle mahtuu hyvin myös toppatakki, jota saatetaan sitäkin tarvita Suomen kesässä. Sadetakki on paksua ja laadukasta materiaalia, joten siitä on varmasti iloa vielä pitkäksi aikaa. Voihan hampurilainen, mutta tämä kuosi saa mut jotenkin niin hyvälle tuulelle!
Big Mac Shopin valikoimiin pääset tutustumaan tästä linkistä.
Loistavaa vuoden ensimmäisen kokonaisen viikon alkua. Talvi tuli, joten nautitaan siitä!


Hitaasti

28.11.2015

Se tunne kun ei illalla tarvitse virittää vekkaria soimaan, ja aamulla voi jatkaa torkkumista lattiapedillään, kun lapset katselevat vieressä Netflixiä. Ei kiire minnekään, ei hätä eikä hoppu.

Tuntuu, että lähiaikoina viikonloputkin on olleet niin kiireisiä, että siihen hitaaseen aamuun ei ole oikein jäänyt aikaa. Niitäkin kun välillä tarvitaan.

tulips 1 tulips 2

Josko tästä kuitenkin saisi vaatteet päälleen ja jonkinlaisen vauhdin tähänkin päivään. Pakko myöntää, että tuo keli kyllä houkuttelee jäämään peiton alle koko päiväksi. Vajaa kuukausi kuitenkin enää jäljellä, ja sitten mennään taas valoa kohti.

Mukavaa ja rauhallista lauantaita!


huonoista uutisista huolimatta

15.11.2015

Tämä viikonloppu on ollut sateisen harmaa niin monella tavalla. Huonoilta uutisilta on tuskin voinut välttyä, ja maailman tilanne huolestuttaa meitä kaikkia.

Muistan jokunen vuosi sitten kysyneeni äidiltäni, olenko sydämetön ja kylmä, jos en anna blogissani tilaa kansalliselle murheelle, vaan postaan arkisista ja turhanpäiväisistä asioista. Tuolloin äitini neuvoi, että huonojenkin uutisten keskellä me ihmiset kaipaamme myös muita asioita. Jopa niitä turhanpäiväisiä ja kovin arkisiakin juttuja. Ja niin se kai onkin. On suru sitten henkilökohtaista, kansallista tai kansainvälistä, huonojen uutisten sekaan pitää mahtua myös jotain hyvää. Jotain mikä saa ihmisen luottamaan elämään.

Sen enempää paneutumatta päivänpolttaviin uutisiin, päätinkin kirjoittaa siitä, että meillä on ollut mukava viikonloppu. Yhteistä aikaa, rakkaita ihmisiä, hyvää ruokaa, kodin lämpöä ja turvallisuudentunnetta. Takkatulia, naurua, kynttilänvaloa, leffailtaa, läheisyyttä ja rakkautta. Niistä on meidän viikonloppu tehty. Hyvistä hetkistä ja naurusta.

Kuvina kaikenlaista viikonlopulta kameraan tarttunutta – ilman mitään punaista lankaa.

eteinen kyllikylli

Nyt paistaa aurinko, ja kotona leijailee sunnuntaifiilis. Se raukea, kiireetön ja lämmin. Nyt ladataan akut uuteen viikkoon.

Suloista sunnuntaita!


edessä viikonloppu

13.11.2015

Perjantaiterveiset!

Meillä elellään nyt sitä vaihetta, kun lakanapyykkiä täytyy pestä vähän normaalia useammin, joten perjantain kunniaksi tänäänkin on pyykkipäivä, ja eritoten lakanapyykkipäivä. Ajattelin kuitenkin muistutella teitä Washologi -alennuskoodista, joka on siis tänään viimeistä päivää käytettävissänne. Koodin ja ohjeet löydät tästä postauksesta.

Onneksi meidän perjantaihimme mahtuu muutakin kuin pyykkäystä, nimittäin viikonlopuksi on tiedossa laatuaikaa serkkujen kanssa, ja mulle laatuaikaa siskon kanssa. Siskoni tulee lapsineen mummulaan, joten iltapäivällä mekin käännämme lasten kanssa nokan kohti isovanhempia, ja vietämme perjantaita isolla porukalla. Mukava viikonloppu piristääkin kummasti tätä lähimuistiin ehkä harmainta viikkoa.. Nyt on oikeasti pitänyt kyllä tsempata ihan hurjasti, jotta näistä päivistä on selvinnyt täysissä järjissä. Enkä väitä, että olisin välttämättä onnistunutkaan, mutta voi kun niin toivon, että ilma kylmenisi pakkaselle, ja maahan sataisi valkoinen puuterilumi.

Lumisadetta ja pakkasia odotellessa, viikonlopun ohjelmaan kuuluu myös pihan laittoa talvikuntoon. Vielä olisi nimittäin callunat ja havut odottamassa ruukuttamistaan, ja haravoitavaakin alapihan verran. Ja jos harmaus ihan mahdottomasti alkaa tökkiä, kaivan koristevaloja esiin, ja ripustelen kotiin vähän muutakin extrapiristystä. Nyt on vain jaksettava uskoa siihen, että kohta mennään taas kohti valoa!

Mukavaa perjantaita ja rentouttavaa viikonloppua.


Lauantai-ilta

07.11.2015

Kynttilät, villasukat, punaviini ja sohva. Kylkeen vielä pientä naposteltavaa, eikä muuta oikeastaan tarvita. Jos vaikka eilisen Hercule Poirot’n katselisi, se ei niin jaksa nostaa verenpainetta tai jännitystä, mutta sopii olotilaan juurikin siitä syystä.

Viini on paikallisen Alkon suositus, kun heidän hyllyistään ei löytynyt mitään omalta viinilistaltani. Uusi tuttavuus, mutta tosi hyvä. Sellainen kevyt seurusteluviini.

Nyt sohva selkään. Myyssiä iltaa teillekin!