Jaahas, se olis taas perjantai, ja perjantaipullan vuoro. Parempi sekin kai, kuin perjantaipullo.
Tänään valmistui paitsi ihan tavallisia korvapuusteja, myös himpun jouluisempi pullaversio eli pipariboston.
Piparipullia en ole leiponut vuosiin, ja jos ihan tarkkoja ollaan, kohta kuuteen vuoteen. Joulukuussa 2008 pyörittelin piparipuusteja vauvaa katsomaan tulleille vieraille, ja ehkä se selittääkin, miksi en ole näitä herkkuja aikoihin tehnyt. Nyt jälkeen päin kysyn itseltäni vain miksi!? Minkä ihmeen vuoksi silloin ylipäätään piti leipoa mitään? No, menneet on menneitä, eikä niille enää mitään mahda, joten kuopataan piparipulliin kohdistuvat negismuistot ja katsotaan niitä uudella tavalla!
Helppo joulunalusajan herkku, joka maistuu varmasti myös lapsille. Korvapuustin ja piparkakun lyömätön yhdistelmä, joka on vielä kaiken lisäksi niin helppokin, että kakun pyöräyttää vaikka mukaanviemisiksi!
Pipariboston:
0,5 litran pullataikina
kaksi levyä (pakaste)piparkakkutaikinaa
voita/margariinia, kanelia, sokeria
voiteluun munaa
päälle raesokeria ja sokerikuorrutetta
Ota pullataikinasta n. 2/3 ja kauli se tasaiseksi ja ohueksi levyksi. Levitä päälle rasva, kaneli ja sokeri, kuten korvapuusteja tehdessä. Kauli sitten piparkakkutaikinat levyiksi ja nosta pullataikinan päälle. Oma pullataikinalevyni oli juuri sen kokoinen, että kaksi ohutta piparitaikinalevya peitti sen juuri.
Kääri rullalle ja leikkaa kuuteen osaan. Nosta palat leivinpaperilla vuorattuun irtopohjavuokaan ja anna kohota hetki rauhassa. Voitele munalla ja ripottele päälle sokeria.
Paista uunin alaosassa 225°C:ssa, kunnes pullat ovat levinneet koko vuuan leveydelle ja saaneet väriä. Jos käytät kiertoilmaa kuten minä, muista käännellä kakkua välillä! 😉
Leivo loppu taikina tavallisiksi pulliksi tai korvapuusteiksi.
Koristele hieman jäähtynyt kakku sokerikuorrutteella. Tee joko itse (vettä ja tomusokeria tai valkuaista ja tomusokeria), tai käytä valmista kaupan kuorrutetta.
Makeat perjantait!




































