{ lippuja arvottavana }

05.4.2014

Aurinkoista lauantaiaamupäivää!
Meillä on edessä kiva viikonloppu, kun siskoni tuli lasten kanssa mummulaan, ja saamme siis viettää serkku-/siskoaikaa oikein kunnolla. Mun kello soittikin aamulla jo puoli kuusi, kun nousin tekemään pullataikinaa, ja pyörittelemään “nutturoita”.

Mutta teille, hyvät ystävät, mulla olis laittaa viikonlopun pika-arvontaan lippuja Lapsimessuille.
Kaksi kahden lipun settiä lähtee maanantaina postin matkaan, eli sovitaanko, että osallistumisaikaa olis vaikka sunnuntaille puolille öin!
Huikkaa kommenttiboksiin, mikäli liput kiinnostavat!

lauantai

Kaikki neljä lippua arvontaan lahjoitti me&i.

Niin, ja jos nutturapullien kieputtaminen jäi väliin, niin ohjehan löytyy kauniit korvapuustit -postauksesta.


{ kauniit korvapuustit }

28.3.2014

Lupasin ohjeen eilisessä postauksessa näkyvien korvapuustien kieputtamiseen, ja tässä sitä nyt tulisi. En tiedä, onko näille pullille jokin oikea nimikin, huikatkaa ihmeessä, jos tiedätte. Itse kutsun tällä tapaa tehtyä pullaa nutturapullaksi tai nutturapuustiksi. Onhan se vähän nutturan näköinen!

kauniit korvapuustit 14

Varsinaista taikinareseptiä en nyt tähän kirjoita, koska varmasti monella pullataikina syntyy näppituntumalla. Ja, jauhopussien kyljestäkin kai aina jokin peruspullataikinan ohje löytyy. Oma näppituntumani tulee kuitenkin muutamasta perusjutusta, kuten, että puolta litraa maitoa kohden käytän puoli pakettia voita, yhden munan ja kokonaisen putkilon kardemummaa.

kauniit korvapuustit 2

Nutturapullat Uuden Kuun tapaan:

Ota osa taikinaa (esim 0,5 litran taikinasta 1/3), ja kauli se suorakaiteen muotoon. Ei neliöksi, vaan pitkänmalliseksi suorakaiteeksi.
Toimi samaan tapaan kuin korvapuustejen kanssa yleensäkin, eli voitele tainalevy rasvalla, ja ripottele päälle sokeria ja kanelia.

Taita sitten taikinalevy kahtia, niin että edessäsi on noin nelion mallinen kaksinkertainen taikinalevy. Itse yleensä tasoittelen levyä vielä kaulimella, jotta ilmakuplat lähtisivät pois, ja levy asettuisi reunoistaan tasaisesti.

Leikkaa noin parin sentin levyisiä taikinasuiruja taitereunasta kohti vastakkaista reunaa. Leikkaa sitten suiru vielä pitkittäin kahtia, mutta jätä taitosreunaan noin sentin parin mittainen pätkä, joka yhdistää ohuet taikinaviipaleet.

Kieputa kahta taikinanauhaa toistensa ympäri. Kuvissa teen tämän pöydän päällä, mutta homma toimii tosi nopeasti kun roikottaa tainaa ilmassa ja kieputtaa  nauhat vikkelästi. Muutaman tehtyään pääsee vauhtiin, ja pullat syntyvät oikeesti nopeasti!

kauniit korvapuustit ohje 1 kauniit korvapuustit ohje 2

Kieputa taikinanauha pellille siten, että aloitat liitoskohdasta ja alat kokoamaan “nutturaa” sen päälle. Sujauta loppupää nutturan alle, ja näin pullanuttura ei aukea uunissa.

kauniit korvapuustit 10

Voitele munalla ja ripottele raesokerit päälle!

kauniit korvapuustit ohje 3

Uuniin ja avot!
Perjantain iltapäiväkahvit on pelastettu!
Se on muuten nyt teidän syy, että meillä leivotaan pullaa kahtena päivänä peräkkäin! Pitää taas kiikutella lämpimäisiä jonnekin, ettei mene ihan pullamössöksi koko viikonloppu! 🙂

kauniit korvapuustit 13

Ai niin, sitten toinen reseptivinkki:
Mintun maailman paras pizzapohja!
Oli ihan pakko kokeilla eilen, ja kyllä, se toimi! En ole koskaan ikinä saanut kotona pitsaani tuollaista rapeaa pohjaa. Suosittelen, jos yhtään on esim. pitsaperjantait mielessä! 😉

Herkullista viikonloppuun siirtymistä!


{ amerikkalaiset pannukakut – helppo ohje }

23.3.2014

Amerikkalaiset pannukakut ovat mieheni aamupalatoive aina merkkipäivinä.
Niinpä tänäänkin aloitettiin aamu paistamalla kasa pannareita. Mulla on tosi helppo ja hyvä ohje, jolla saa loistavat amerikkalaiset pannukakut. Tällä kertaa paistoin pannarit isolla pannulla, koska pikkupannu on yhä muuton jäljiltä hukassa. Juhlitaan isiä -postauksesta löytyy kuva, jossa sama taikina on paistettu lettupannulla. Eipä noissa hirveää eroa ole. Taikina on kivan paksu, ja helppo paistaa ihan millä pannulla vaan. Blinipannu tietty olisi kokonsa puolesta se “oikein” vaihtoehto…

pancakes

Tällä kertaa pannukakut saivat seurakseen Nutellaa ja banaania. Älyttömän hyvä yhdistelmä, tosin eipä noita montaa tee mieli syödä! Hyviä pannarin kavereita ovat myös tuoreet marjat (,joita täältä meiltä päin ei todellakaan saa) sekä vaahterasiirappi.

pancakes resepti

Helppo resepti
amerikkalaiset pannukakut | pancakes

Ohjeesta riittää (aika kasa) neljälle ruokailijalle.

5dl vehnäjauhoja
1dl sokeria
3tl leivinjauhetta
2tlvaniljasokeria (itse käytän nykyään vaniljamyllyä)
1tl suolaa

purkki kermaviiliä
3,5dl maitoa
2 munaa
3rkl voita
0,5dl öljyä

Sekoita keskenään kuivat aineet ja toisessa kulhossa nestemäiset. Siivilöi jauhoseos nesteisiin, ja sekoita vispilällä tasaiseksi. Anna turvota vähintään 5 minuuttia. Paista (blini)pannulla tasaisessa lämpötilassa. Oikea aika kääntää pannari on silloin, kun sen pinta alkaa kuplia. Mulla on liedessä säädöt 1-9 ja nämä paistoin jossain siinä puolivälissä.
Ohje on oikeasti sen verran suuri, että meille neljälle olisi oikein hyvin riittänyt puolikaskin annos. Mulla on kuitenkin sellainen periaate, että aina pitää tarjoiluja jäädä. Eikä pannarit vamasti syömättä jää!

amerikkalaiset pannukakut

Mukavaa sunnuntaita!


{ hyvä aamu – hyvä päivä }

18.3.2014

Huomenta ihanaiset!

Kuten tiedätte, olen aamuihminen. Olen nykyisin myös aamupalaihminen, ja mikä ihmeellisintä, musta on tullut myös raejuustoihminen! 🙂 Kaurapuuron jälkeen iso kulhollinen raejuustoa, mustikoita, omenaa ja mehukeittoa! Ai että, tällä jaksaa!

Kulhon sijaan mun aamupala on tänään muovirasiassa, sillä edessä on reissupäivä. Koitan napsia teille tuliaisiksi jotakin kuvamateriaalia, mutta halusin vielä muistutella teitä kirja-arvonnasta, joka hautautuu jo toiselle sivulle! Vielä ehditte laittaa lipukkeenne peliin!

aamupalaa

Pikkuisen kauhulla odotan, miten mun asuvalinta kestää päivän sääolosuhteet. Taisin olla taas liian optimistinen!
No, mutta koitan pärjätä. Tehkää te samoin!
Ihanaa tiistaita!!!!


{ lunch at tavolàta }

16.3.2014

Kuvia eiliseltä.
Saimme taannoin kutsun tutustua telakalla käyneen Silja Serenaden uuteen italialaisravintolaan, ja lounastimme laivassa eilen. Ravintolan menu oli makuuni, ja annokset todella maittavia. Jos tämän tattirisoton saaminen ei edellyttäisi lähtöä risteilylle Helsingistä, voisin käväistä syömässä useamminkin! Mutta, mikäli te olette lähdössä Serenaden kyytiin, kannattaa ehdottomasti kokeilla perus bufeen sijaan ravintola Tavolàtan tarjontaa.

Laivassa käyminen oli sikälikin kiva kokemus, että muistan hämärästi Silja Serenaden kävelykatuineen lapsuudestani. Laiva oli tuolloin uusi, ja muistaakseni seilasi Turku-Tukholma väliä. Silja Serenade on nykyisin myös ystäväni työpaikka, joten oli mielenkiintoista käydä laivassa myös sen vuoksi. Ylipäätään piipahtaminen laivassa sen ollessa satamassa on aika hauska kokemus – miniristeily ilman sitä risteilyä!

Paikalle kutsutuista ruokailijoista suuri osa taisi olla ruokabloggareita, joille annosten kuvaaminen oli melko luonnollista. Tunsinkin itseni pikkuisen toopeksi kuvatessani ruokaa. Tajusin myös naapuripöytien ruokailijoita kuunnellessa, miksi minusta ei koskaan voi tulla ruokabloggaajaa. Puheenaiheena oli nimittäin se, että ruoka syödään yleensä jäähtyneenä, koska ensin täytyy kuvata. Ja, minä taas taidan rakastaa ruokaa sen verran eri tavalla, että syön mielummin ensin, ja kuvaan, jos jotakin kuvattavaa jää. Yleensä tosin ei jää! 🙂

Näin amatöörinä voin kuitenkin kertoa omat ruokasuosikkini, mikäli jossain kohtaa Serenaden Tavolàtaan piipahdatte. Alkupaloiksi tilatkaa ehdottomasti vasikkaa! Jestas, olisin voinut syödä varmaan koko vasikan! Pääruuista paahdettu nieriä ja herkkutattirisotto veivät voiton. Jälkiruokien kohdalla sanoisin, että tilatkaa vaikka kaikkea! Jälkkäreitä ei vain voi syödä liikaa! 🙂 Sisustajan silmää viehättivät erityisesti ravintolan Original BTC:n valaisimet ja seinien kaunis kaakelointi. Tykkään!!!

Koitan tässä kyhätä teille postausta myös omasta keittiöstä. Pysytään siis aiheessa! Tai no, ruokajuttujen sijaan enemmän ajatuksia keittiön ulkonäöstä!

Silja Serenadesilja tavolata 2silja tavolata 4silja tavolata 3silja tavolata 1silja tavolata 5silja tavolata 10

Mukavaa sunnuntaita murut. Nälkähän tässä taas tuli….


{ my new love }

28.2.2014

No kahvikonehan siinä paketissa oli! Te pidempään juttujani lukeneet muistatte varmaan, että tämä masiina, ja sen hankinta on ollut mielessäni jo useamman vuoden. Vuosi sitten helmikuussa, kirjoitin postauksen kolottaa, ja tuolloin koneen hankkiminen oli oikeasti jo mielessäni, mutta kommenttienne jälkeen aloin pohtia ennakkosuosikkiani uudelleen. Olin siis vielä tuolloin ehdottomasti manuaalisen pressokoneen puolella, mutta esimerkiksi Annen kommentti, sai minut ajattelemaan asiaa uudelleen: Nespresson kapselikone nousi listani kärkeen.

Kapselikoneajatuksen myyminen puolisolleni olikin sitten vuoden mittainen projekti. Helsingissä Stockmannin Nespresso-esittelijänkin kanssa yritettiin pari kertaa taivuttelua. Vuodessa tapahtui kuitenkin sellainen “hidas käännytys”, ja joulun jälkeen meillä alkoi olla yhteinen päätös kahvikoneen hankinnasta. Nespresson Maestria sen tulisi olla. Värin ei ollut sitten väljä kuin minulle, joten loppu kävi leikiten.

Nespresso Maestria 6

No, kun koneen hankintaa oli aikamme jahkailtu, iski jo nuukuuskin. Rahaa menee ihan tarpeeksi remonttiin ja kaikkea muutakin tarvitaan kotona. Viime lauantaina kerroinkin meidän tehneen shoppailukierroksen lähinnä juuri remontin tiimoilta. Piipahdettiin Ikeassa ja Bauhausissa jne. Raisioon asti kun kuitenkin oli tultu, pyysin vielä nopeaa kierrosta Kodin Ykkösessä, ja siellä se sitten oli. Nimittäin plussakortti tarjouksessa, yli satasen halvemalla kuin normaalisti. Mutta, eihän me nyt tultu kahvikonetta ostamaan, ja lähdettiin liki tyhjin käsin ulos. Illalla meitä kuitenkin jo harmitti. Aamulla suoraan sanottuna kadutti, ja niinpä, ihan vain uteliaisuudesta, kurkkasin Kodin Ykkösen verkkokaupaan. Ja siellähän se oli, sama tarjous, tosin alla luki “vain netistä”.  🙂

Nespresso Maestria 4

Koska olimme jo nukkuneet yhden yön yli, ei päätöstä tarvinnut sen enempää miettiä. Tänään omaa kahvia paremmalta maistui mieheni muikean tyytyväinen ilme, kun hän maisteli kapselikoneella keitettyä espressoaan. Voittaja fiilis! 🙂

Nespresso Maestria 1

Tämä voittaja nautiskelee nyt ilolla kahviaan ja haaveilee keittiön remontisa. Ainakin jotakin uudistuksia olen saanut ajettua läpi, mutta kaikki kai ajallaan.

Nespresso Maestria 2

Mahtavaa viikonloppua, ihanat. Minä lähden metsästämään jotain keväisiä kukkia viikonlopun iloksi!

PS. Se tarjous oli muuten 2.3. asti voimassa! 🙂


{ baking day }

19.2.2014

Erikoinen talvilomaviikko, kun lunta ei näy missään! Perinteiset lumiriennot jäävät tältä talvelta vähiin, kurahousujen polvet kuluvat sitäkin enemmän. Mutta olin jo aikoja sitten ehtinyt luvata pikkumiehelle, että hiihtolomalla leivotaan pullaa, ja siihen ei onneksi lunta ja hankia tarvittu. Ainoastaan kunnolla voita ja sokeria!

Tänään oli siis leivontapäivä! Tuli tehtyä pullaa ja muitakin herkkuja, kahviteltua useampaan otteeseen, ja toki remonttikin sai taas osansa, vaikka lätkämatsi toi lisää taukoilua päiväohjelmaan. Eteisen kattokin sai toisen maalikerroksen, enkä malta olla miettimättä, miten suuren muutoksen kyseinen huone on kokenut!. Illalla sitten lattioiden maalaukseen, kun pikkuväki pääsee höyhensaarille

baking day 10

Nyt mamma pesee maalit ja taikinat (kiva yhdistelmä) käsistään ja vetää rikoot jalkaansa. Salille mars! Se olis rinta ja haukkari tänään vuorossa!

bakingday

Leppoisaa puolenviikon iltaa!


{ paloja muotinäytöksestä }

05.2.2014

Lupasin teille kuvia tuolta Me&i:n muotinäytöksestä jo behind the scenes -postauksessa, ja nyt mulla tosiaan olisi tässä valokuvaaja Anna Tanisen ottamia kuvia juhlasta. Ja, kuten kerroin, tilaisuus oli tosi rento ja fiilis ihan mieletön, mutta sen näette nyt parhaiten näistä kuvista! Huomatkaa myös, että postauksen lopussa olevat pikkukuvat voi klikata suremmiksi. Ajattelin hiukan helpottaa teidän scrollausta! 🙂

Me and I-165 Me and I-175 Me and I-177 Me and I-190Me and I-148 Me and I-149 Me and I-151 Me and I-153 Me and I-163

Alaosista omiksi suosikeikseni nousi  Boyfriend Jeanssit, vaaleanpunaiset Chinos-housut, Fluind Pantsit ja Twill Shortsit. Yläosista Symbolic pirate V-tee, Peaceful Sweater ja ihan paras Holey Cardigan. Eli joo, mä itse tykkään enemmän näistä hillitymmistä väreistä, joita on mukavasti meandille tullutkin printtien lisäksi. Lapset taas… No, ne tykkää värikkäästä! 🙂

Meillä on tänään Klaaran kanssa tyttöjenpäivä. Kaunistautumista tiedossa… 😉

Kuvat || Anna Tanninen


{ meidän safkaa }

19.1.2014

Olette varmaan jo huomanneet, että Indiedays tekee yhteistyötä uuden, huomenna maanantaina Avalla starttaavan, Meidän safkaa -ohjelman kanssa. Yhteistyön tiimoilta myös minä ajattelin avata ajatuksiani otsikon mukaisesti.

Eletään aikoja, joina kokkaaminen on trendikästä ja suositumpaa kuin koskaan. Ruuanlaitto on nykyään myös nuorten suosiossa, ja vanhat kankeat mielikuvat naisesta hellanääressä ovat saaneet väistyä, kun myös miehet ovat valloittaneet keittiöitä. Ja hyvä niin, mikäs sen mukavampaa kuin kokkailla yhdessä, tai näin naisena, istua valmiiseen pöytään!

meidän safkaa- 2

Meidän safkaa

alkaa AVAlla ma 21.00

Toki meilläkin lapsiperheenä, arkiruoka helposti kallistuu niihin samoihin, varmoiksi koettuihin resepteihin, ruokalajeihin joiden syntymiseen ei ole järin mielikuvitusta käytetty, ja jotka valmistuvat samalla kaavalla vuodesta toiseen. Mutta keittiö on myös kokeilemista varten, uusien makujen etsimiseen, onnitumiseen (ja joskus epäonnistumiseenkin) tarkoitettu paikka.
Itselleni kokkailu on arjen luksusta. Jos lasten nirsoiluja ei tarvitsisi huomioida, voisin suoraan sanottuna sanoa nauttivani ruuanlaitosta. Ja toki aika usein nautinkin, nirsoilut käsitellään usein vasta pöydässä. Rehti ruoka, hyvät ja tuoreet raaka-aineet, sekä aidot maut, ovat asioita jotka laitan ruuassa etusijalle. Koko paketin kuitenkin kruunaa rento ote niin ruokaa tehdessä, kuin siitä nauttiessakin.
Reseptien lukijana myönnän olevani laiska. Katson mielummin, miten asiat tehdään ja teen perässä. Se sopii luonteelleni huomattavasti kirjallisia ohjeita paremmin, kun taas mieheni koluaa innolla ruokablogeja ja selailee reseptejä. Parisuhde paremmaksi: Meillä on mieheni kanssa sovittuna tuleviin maanantai-iltoihin telkkaritreffit. Inspiroidutaan yhdessä,  tehdään yhdessä ja syödään yhdessä!

meidän safkaa-

Meidän safkaa

alkaa AVAlla ma 21.00

Huomenna, maanantaina 20.1. klo 21 Avalla, starttaava Meidän safkaa on toivottavasti uusi innoittava kipinä keittiöömme ja uusien juttujen kokeilemiseen. Ohjelman tähdet, pariskunta Gullichsen, loivat valtavaksi someilmiöksi muodostuneen avokadopastan, mutta nyt on aika kokeilla jo jotakin uutta! Kausiherkkuihin painottuva ruokaohjelma saattaa siis, mitä todennäköisemmin, piristää kotimme keittiötä niin kevään kuin kesänkin aikana!

meidän safkaa- 4

Meidän safkaa

alkaa AVAlla ma 21.00

Lisää tietoa, sekä jaksoesittelyt, löydät Meidän safkaa -ohjelman sivuilta.
Alla vielä pieni mainospätkä ohjelmasta. Itselläni ainakin nuo Hannan sanat “tää on aika iisiä ollakseen näin fiiniä” tekivät sen suurimman vaikutuksen. Ehkä kokkailua ei todellakaan kannata pitää rakettitieteenä!

Meidän safkaa starttaa huomenna maanantaina Avalla klo 21!
Aiotteko katsoa?


{ instaviikkoa }

16.1.2014

Me ollaan elelty vähän kuin viikonloppua keskellä viikkoa. Mutta sitähän se on, kun työajat ovat epäsäännölliset ja viikkorytmi hiukan perinteistä kiemuraisempi.
Instan puolelta kokosin hiukan kuvasaldoa alkuviikon tapahtumista ja jutuista. Paljon on mahtunut pariin päivään. On käyty kasvohoidossa ja treenattu, laitettu kynnet kuntoon ja leivottu. Siivousta ja kauppareissua, hammastarkastusta ja pyykinpesua. Tätähän se arki on!

instaviikko

Mutta nyt mä lähden vähän kaupoille, eli autonnokka kohti kaupunkia! Palataan ihanat!