{ family time }

10.3.2013

Hurjasti kiitoksia synttärionnitteluista, ihanat! Blogihiljaisuuteni ei suinkaan ole johtunut rajuista juhlinnoista, vaan puhtaasti ajankäytännöllisistä valinnoista; Aikaa perheen kesken ja yhteistä tekemistä!
Pikku K:n ristiäiskutsutkin ovat vihdoin (lähes) lähetystä vaille valmiina. Toivottavasti posti hoitaa oman hommansa sitten hiukan nopeammin. Ristiäisvalmistelut on muutenkin polkaistu viikonlopun aikana käyntiin, joten eiköhän pikkuiselle parin viikon jälkeen jo saada nimikin.

Family time tarkoittaa tietty myös sitä, että kaikki ovat ruokapöydässä samaan aikaan, ja tämä puolestaan sitä, että ruuaksi laitetaan jotakin, jonka ei tarvitse maistua hyvältä myös lämmitettynä. Rosmariiniperunat on helppo lisä esim. lihalle, mutta miksei kalallekin.

Kuori ja keitä n. puolisen tuntia pieniä tai keskikoisia perunoita. Jauhoinen lajike sopii näihin parhaiten. Höyrytä perunat kuivaksi ja kaada uuninkestävään vuokaan. Valuta päälle oliiviöljyä, ja ripottele sormisuolaa sekä tuoretta rosmariinia. Laita uuniin (n.225°c) ja paista vielä toiset puoli tuntia, tai kunnes perunat saavat kullanruskeaa pintaa. Heitä vielä juuri uunista tulleiden perunoiden päälle hentoja rosmariininlatvoja.

Hurja määrä kommentteja odottaa vastailua. Koitanpas tarttua niihin seuraavaksi!

Leppoisaa sunnuntai iltaa kaikille!


{ 29 }

08.3.2013

Vihon viimeisen kerran kakkosella alkava luku. Vuoden päästä sitten oikein pyöreitä, ja kenties jotain inan juhlavampaakin. Lahjaksi tilasin itselleni Marc By Marc Jacobsin hiiribaltsut, mutta nekin oli liian suuret. Pöh, palautukseen menee. Taidan ostaa huomenna kukkapuskan niiden tilalle, jotain tosi värikästä ja pirteää!

Niilo on opetellut kerhossa leipomaan haarukkaleipiä. Voiko paljoa suloisempaa ja makoisampaa herkkua olla! Pellillinen katoaa nopeasti, mutta onneksi ovat niin helppoja, että tulee tehtyä useamminkin.

Oral-b:n arvonta on suoritettu, ja voittajaksi onnetar poimi osallistujan Nina L. Laitan postia, jotta tahnakuorma saadaan perille. Onnea!

Ja sitten lopuksi vielä;
Oikein ihanaa naistenpäivän iltaa kaikille!
Tämä nainen on nyt sen verran takki tyhjänä, että sohva kutsuu hetkeksi. Niin, ja se netflix 🙂


{ sweet sunday morning }

03.3.2013

Maisemat ovat lumiset kuin postikorteissa konsanaan. Ja sehän ei tiedä muuta kuin lumitöitä! Ulkona aamu valkenee kauniin sinisenä ja kylmän sävyisenä. Sisällä on tunnelmallista aloitella viikonlopun viimeistä kera lämmittävän tulen ja maittavan aamupalan. Sana raukea kuvaa parhaiten tunnelmaa.

Kaunista sunnuntai aamua!


{ fresh baked bread }

24.2.2013

Noustiin aamulla vauvelin kanssa jo neljän aikaan, joten ei ollut homma eikä mikään leipoa tuoretta leipää aamulla kotiutuvalle miehelle. Ei ehkä varsinaista aamupalaleipää, mutta hyvää joka tapauksessa. Kokeilkaa vaikka sunnuntaiaterian lisukkeeksi.
Kirsikkatomaatteja, oliiveja, sormisuolaa, tuoretta rosmariinia ja paljon oliiviöljyä!

6 dl vettä
pussi kuivahiivaa
1 tl suolaa
1,5 dl oliiviöljyä
n. 10-12 dl vehnäjauhoja

Alusta taikina ja anna sen kohota. Pyöritä taikinasta 6-8 leipää, ja painele ne uunipellille leivinpaperin päälle. Anna leipien jälleen kohota hetki, jotta saat pääliset painettua tarpeeksi syvälle.
Töki mustia kivettömiä oliiveja sekä kirsikkatomaatin puolikkaita taikinaan, sivele pintaan oliiviöljyä ja ripottele päälle kunnolla sormisuolaa.

Paista 225°C / 15-20min
Sivele leipien pintaan heti uunista ottamisen jälkeen tuoreella rosmariinilla maustettua oliiviöljyä.

Maistuu taivaalliselle heti tuoreeltaan, mutta ei jää vanhenemaan kovinkaan pitkäksi aikaa. Puolikaskin satsi riittäisi – mikäli ei olisi niin kovin perso kaikelle herkulle.

Kepeää sunnuntaita!

 

 


{ kolottaa }

18.2.2013

Ja kolottaakin pahasti! Nimittäin kahvihammasta!
Jos raskausaikana tuli ihan kahvittomiakin päiviä, niin nyt otetaan kyllä takaisin ja urakalla. Kahvia kuluu niin aamuisin, päivisin kuin iltaisinkin. Kahvi antaa voimaa ja piristää, mutta myös lohduttaa ja toimii hyvänä ystävänkorvikkeena hiljaisena iltapäivänä.
Kahvikone on edelleen haavelistallani. Tai oikeastaan se on “hankitaan kunhan tästä rikastutaan -listalla”. Koneita ja laitteita on maailma pullollaan, mutta esteetikkona minä tietysti tuijotan toimintojen lisäksi myös ulkonäköä. Olen hiukan sitä mieltä, että jos itsensä maksaa kipeäksi, pitää rahalleen saada myös kaunista vastinetta. Hintahaitariahan espressokoneilla riittää, ja koneita on moneen makuun. Toiset vannovat itse jauhetun kahvin nimeen, toiset oikaisevat mielellään kätevillä kapseleilla. Makuasia – kuten kahvi yleensäkin.
Keittiöhaaveiluiden ohessa kokosin muutaman varteenotettavan kahvikonevaihtoehdon. Sanotaanko, että mun ehdoton top nelonen. Hintahaitaria näissäkin, ulkonäköä yhdistää retrohtava muotoilu ja väritys.

KitchenAid ArtisanAscaso Dream, Francis Francis x1, Nespresso Maestria
kuvat valmistajilta

Kertokaa ihmeessä kokemuksia näistä minulle, ja muillekin asiasta kiinnostuneille!
Päikkärit jäi nukkumatta, joten iso mukillinen piristystä on jälleen paikallaan….


{ sunnuntaiset }

10.2.2013

Siivouspäivä; Imurointia, lattian pesua ja lakanapyykkiä. Ulkoilua ja lumitöitä – punaisia poskia.
Kovin arkinen laskiaissunnuntai. Leivottiin kuitenkin Niilon kanssa pullaa viikonlopun kunniaksi. Pyörittelin myös muutaman pyöreän yksilön. Josko vaikka kipaisisi kaupasta purkin kermaakin illaksi. Nam!

Leppoisaa ja lumista sunnuntaita!

 


{ mistä on pieni blogini tehty }

14.1.2013

Tavallisesta arjesta ruuanlaittoineen ja leivontoineen. Herkuista ja suloisista tunnelmista.
Muuttuvista elämäntilanteista, elämän mukana kulkemisesta ja uuden odotuksesta. Puutarhahaaveiluista ja -puhteista. Kukista ja luonnon kauneudesta.
Vanhan talon remontoinnista; Huone kerrallaan puolivalmiiksi – ja aikanaan kai valmiiksikin. Arjen ja juhlan käsikkäin kulkemisesta, vuodenaikojen ja juhlapyhien tanssista.
Omasta tyylistä, kaunistautumisesta ja itsensä laittamisesta. Terveellisestä elämästä, liikunnasta ja itsestään huolehtimisesta.
Lapsukaisista suloisista, pienistä ihmeistä sekä elämän tähtihetkistä!

Niistä on pieni blogini tehty. Ei se istu kategorioihin, eikä sitä voi kuvailla sanalla tai kahdella. Se on pala elämääni, mutta ei koko totuus. Sen on tarkoitus nostaa esiin arjen parhaat palat ja unohtaa kaikki se, minkä yritän itsekin työntää pois mielestäni; Löytää kaunista ja hyvää päivästä kuin päivästä.

Iso määrä uusia lukijoita, jotka haluan toivottaa tervetulleeksi. Vanhoille ystäville suuri kiitos, kun olette jaksaneet roikkua mukana. Sekametelisoppaa sillisalaatilla; Sitä on tarjolla jatkossakin!


{ hot sweet yellow soup }

13.11.2012

Asiasta perunoihin, eli: Ruokaan. Ja tälläkin kertaa ihan perus arkiruokaan, nimittäin keittoon. Mikään ei lämmitä kylmänä päivänä samoin kuin kuuma keitto. Kermainen ja makea maku antavat täysinäisen ja kylläisen tunteen, ja koko kroppa lämpenee niin, että nenä vuotaa. Samalla vaivalla tekee isommankin satsin, ja syötävää riittää muutamaksi päiväksi. Säästää aikaa ja energiaa, ja onhan keitto myös helppo eväs, kun sen pakkaa tiiviisti.
Bataatti-broiler -keitto lämmittää jo värillään, ja maistuu pienemmällekin syöjälle.

Kaksi suurta bataattia, 5-10 perunaa (riippuen koosta), muutama iso porkkana, iso sipuli ja pari rasiallista broilerin fileepihvejä paloiteltuna ja pannulla ruskistettuna. Vettä ja pari purkkia ruokakermaa, tai vaikka oikeaa kermaa, jos siltä tuntuu.
Mausteita maun mukaan. Itse luotan mustapippuriin, pakastettuun timjamiin, ja oikaisen Knorrin Fond “Du Chef” -napeilla.

Iso keitto riittä meillä kolmisen päivää, joten pääsen helpolla, eikä keiton maku ainakaan huonone päivien kuluessa. Pyöräytä kylkeen vielä kuohkeat sämpylät kera auringonkukan siementen, ja menestys on taattu.

Tuohon edelliseen ehtii vielä jättämään kommenttia. Nyt mukavaa iltaa teille, me jatketaan pikku kakkosen seurassa!

 


{ perjantaita kuvina }

12.10.2012

Ai arjen autuutta! Perjantai on lähtenyt käyntiin aika leppoisin kotipäivän merkein. Pientä siivoilua ja muita kotihommia. Kaivoimpa esiin myös puoli vuotta sitten hankkimani sabluunat, joilla olisi tarkoitus taikoa uusia tyynynpäälisiä uuteen kotiin. Projektista sitten erikseen myöhemmin lisää.
Päivän asu ja masukin löytyvät kuvista. Supermukavat kotipäntsit löysin Women’secretiltä, eli vallan shoppailematta en malttanut olla reissussakaan (muista ostoksista toisella kertaa). Viikkoja olisi nyt kasassa 24+6, ja kuten kuvista näkyy painoakin on “ihan mukavasti” (lue: ihan liika) kertynyt jo tähän mennessä. Vaikka lomalla rentouduin ja nautiskelin kyllä kaikesta mahdollisesta hyvästä ja epäterveellisestä, niin arki tuo eteen paluun salaatteihin ja keveämpiin herkkuihin. Ei sillä, ne maistuvatkin taas oikein hyvin.
Avasin muuten vasta tänään Room21:ltä tilaamani paketin, joka saapui juuri ennen matkaa. Paketin sisällöstä sitten myöhemmin enemmän, mutta Day Homen lautasliina oli pakko ottaa perjantai lounasta piristämään. Todella ihania!

Nyt juureksia ja kasviksia uuniin, ja päälle jotakin hiukan ulkoilmakelpoisempaa. Illan ohjelmassa kyläilyä, “tarkistuskäynti” uudella kodilla ja gore-tex kenkien hankintaa pojalle. Varsin arkiseen linjaan jatkuu tämä päivä.

Ihanaa ja rentouttavaa viikonlopun aloitusta!

 


{ sadonkorjuun aikaan }

01.9.2012

Lauantain päivällistä. Helppo lisuke lihalle on uunissa paahdetut kasvikset. Oikein sopiva ruokalaji tähän sadonkorjuuaikaan. Maistuisi varmasti vielä paremmalta, jos kasvikset olisi itse kasvatettuja. Mutta ehkä ensi kesänä, tänä vuonna näin!

Porkkanatikkuja, puolikkaita kirsikkatomaatteja, sipulin lohkoja, kokonaisia valkosipulin kynsiä ja kesäkurpitsan viipaleita. Pyörittele rosmariinilla ja timjamilla maustetussa oliiviöljyssä. Heitä mukaan sormisuolaa ja hyppysellinen sokeria tai lusikallinen hunajaa. Pelille ja uuniin. 200°C n. 40-50 minuuttia.

Loistava lisuke lihalle, seuraksi maalaisleipää oliiviöljyllä. Helppoa kuin heinän teko! Tulee syötyä huomaamattaan aika kasa kauden kasviksia.
Kiva ruokalaji ihan vain sellaisenaankin rapeakuorisen leivän ja viinilasillisen kanssa. Sopivasti väriä ja makua.

Maistuvaa syyskuun alkua!